Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Je ziet de bui nu komen

Home

Thijs Pietersen

Buienradar is een van de meest bezochte internetsites. En hij wordt verder verfijnd. Je kunt nu letterlijk tot in je achtertuin kijken.

Voor miljoenen Nederlanders is het dagelijkse routine geworden: even www.buienradar.nl checken. Sinds de site op Koninginnedag 2006 online ging loopt het aantal bezoekers storm. Al blijft Buienradar afhankelijk van het slechte weer: „In een saaie weermaand als december is het een stuk rustiger op de site”, bekent oprichter Edwin Rijkaart.

De komst van Buienradar is voor veel mensen een uitkomst. Of je nou van plan bent om te gaan fietsen, de hond uit te laten of een barbecue te organiseren: met een snelle blik op de radarbeelden kan je zien of het droog blijft. Ook tuinders en agrariërs maken dankbaar gebruik van de gratis service.

Totdat Buienradar in 2006 werd opgericht, waren mensen aangewezen op de voorspellingen van het weerbericht. De radargegevens waren in abonnementvorm wel beschikbaar voor bedrijven, zij het tegen betaling. Rijkaart kwam op het idee van openbare actuele weerinformatie omdat hij in Amerika zag hoe goed dat systeem werkte. Voor twee ton per jaar bleek het mogelijk een licentie voor de beelden te kopen bij het KNMI. Het zou een hoop teweegbrengen in de Nederlandse weermarkt. Geprivatiseerde bedrijven als Weathernews (NOS) en Meteoconsult (RTL4) reageerden geïrriteerd op Buienradar. „Zo werd er gesuggereerd dat wij onze licentie zouden misbruiken door onze radarbeelden ook met andere sites te delen”, vertelt Rijkaart. „Maar in ons contract staat alleen dat we de beelden slechts voor een medium mogen gebruik: internet dus. En daar houden we ons aan.”

De oprichter van Buienradar heeft veel kritiek op de manier waarop de overheid met de weergegevens omgaat. „Wij zijn voor een vrije datapolitiek. Het is toch van de zotte dat burgers belasting betalen voor die gegevens en dat commerciële bedrijven er vervolgens geld aan verdienen”, klaagt Rijkaart.

Buienradar is op het moment een van de meest bezochte websites in Nederland. Afgelopen jaar werd in juli het recordaantal van 5,5 miljoen unieke bezoekers gehaald. In rustige maanden zoals december en januari stokt de teller op 2,5 à 3 miljoen bezoekers. „In de herfst en de winter is het normaal dat het slecht weer is”, legt Rijkaart uit. „Maar in de zomer is het voor veel activiteiten heel belangrijk dat het droog blijft.” Buienradar draait sinds oktober afgelopen jaar break-even en levert inmiddels zelfs een beetje winst op. De site is rendabel door de inkomsten van advertenties. In december 2007 werd Buienradar bekroond tot website van het jaar in de categorie nieuws en informatie.

Inmiddels wordt de website steeds verder geperfectioneerd. Vorige week werd de scherpte van de radarbeelden met zes keer vergroot, van 2,5 bij 2,5 kilometer naar 1 bij 1 kilometer. De nieuwe resolutie kan nauwkeuriger de neerslag in kaart brengen. Je kunt nu letterlijk tot in je achtertuin inzoomen.

Eerder was het al mogelijk om de regenprognose voor heel Europa tot drie dagen vooruit te raadplegen. De beelden, die in stappen van drie uur worden weergegeven, zijn de opbrengst van een samenwerkingsproject tussen Buienradar en het Zwitserse bedrijf Meteoblue.

Weerman Jan Visser gelooft niet zo in de meerdaagse voorspellingen van Buienradar. „Die verwachtingen moet je met een korreltje zout nemen. Hoezeer ik de komst van Buienradar ook toejuich, het precies voorspellen van regenbuien over een termijn van meerdere dagen is nagenoeg onmogelijk. De stabiliteit van de atmosfeer is niet van tevoren in te schatten. Het weer kan binnen 15 tot 20 minuten volledig omslaan”, aldus Visser. De weerman acht het wijselijk om regelmatig de verwachtingen in de gaten te houden. „Maar er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.”

Rijkaart geeft Visser wel gelijk. „Het blijft inderdaad onmogelijk om precies de neerslag aan te geven voor een periode van meerdere dagen. We overwegen dan ook om de getallen bij die voorspellingen weg te halen. De grafieken met trends die we aanbieden zijn een betere indicatie.”

Hoewel het voorspellen van neerslag het belangrijkste wapenfeit van Buienradar blijft, heeft de site zich ook toegelegd op de andere aspecten van het weer. Zo kunnen bliksem- en hagelwaarnemingen worden afgelezen, is er informatie over wolken, uv-straling en smog en kan de temperatuur worden geraadpleegd. Voor weerhobbyist John Deelen is het een reden om de website dagelijks te bezoeken. „Sinds ik op 17 juli 2004 werd overvallen door een keiharde hagelbui raakte in gefascineerd door het weer. Ik heb een eigen website opgericht waarvoor ik ook de tools van Buienradar gebruik. Daarnaast houd ik de nieuwe ontwikkelingen iedere dag in de gaten”, vertelt Deelen.

Natuurlijk wil ook Buienradar scoren met het onderwerp van deze tijd: het milieu. Daarom werd er aan de bezoekers van de site gevraagd of ze het eens waren met de stelling: ’Actuele weersinformatie spaart het milieu’. Ruim tachtig procent van de 3000 stemmers gaf aan het hier mee eens te zijn. Vooral de argumentatie is interessant. Zo pakken mensen vaker de fiets als ze weten dat het droog blijft, wordt er gewacht met sproeien en blijft de wasdroger uit. Ook voor boeren en tuinders kan de informatie nuttig zijn. Zo kan worden gewacht met het spuiten van chemicaliën totdat het droog is. Op die manier komen de schadelijke stoffen minder snel in het oppervlaktewater. Niet alle respondenten geloven in een verband tussen actuele weersinformatie en een beter milieu: „Alleen informatie spaart het milieu niet. Er moet wel iets mee gedaan worden”, schrijft een bezoeker.

Deel dit artikel