Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Je gelooft er in of geeft op

Home

ROOS MENKHORST

Vijf jaar na het afronden van de studie is de werkloosheid onder kunstenaars bijna vier keer hoger dan onder afgestudeerde hbo'ers in het algemeen. Toch volgen zo'n 25.000 studenten een kunstopleiding. Het ministerie van onderwijs wil dat aantal verminderen. Ideale Banen portretteert een aantal afgestudeerden. Vandaag: een beeldend kunstenaar en een afgestudeerd fotograaf.

Beeldend kunstenaar Saskia Noor van Imhoff (29) studeerde af in 2008. Met haar eindexamenproject won ze de Gerrit Rietveld Academie prijs. Werken van haar zijn in het bezit van verschillende verzamelaars. Een aantal kunstwerken is deze maand te zien in vier tentoonstellingen in Amsterdam.

'Bij mijn eindexamenshow liep er een Belgische kunstverzamelaar rond. Hij kwam op mij af en zei: 'Dit wil ik wel kopen.' Het eerste wat ik toen dacht was: Dat wil ik helemaal niet. Ik had er nooit over nagedacht hoe het zou zijn om werk te verkopen en ik had geen idee hoe dit precies ging.

"In de eerste jaren op de Rietveld Academie heb ik altijd een beetje tegen het idee van kunstenaarschap aangeschopt. Pas in het laatste jaar vond ik mijn richting. Het is iets wat groeit. Je zou het kunnen zien als een bedrijf: dat zet je ook niet in een dag in elkaar. Vanaf het moment dat ik de prijs won en mijn werk werd verkocht, vormde het kunstenaarschap zich vanzelf.

"Na mijn afstuderen heb ik veel rondgekeken: ik heb contact gehouden met oud-docenten, shows bezocht en een netwerk geprobeerd op te bouwen. Ik kreeg een startstipendium van het Fonds voor de Beeldende Kunsten en daardoor kon ik mijn werk blijven voortzetten.

"Sinds een jaar zit ik bij De Ateliers in Amsterdam. Ongeveer 800 kunstenaars melden zich jaarlijks hiervoor aan, slechts tien worden aangenomen. Ik heb daar een werkruimte, begeleiding van gerenommeerde kunstenaars en een budget. Dat is een enorm luxe positie.

"Ik heb nooit besloten dat ik kunstenaar wilde worden. Nog steeds denk ik dat niet. Maar het is inmiddels wel steeds moeilijker om te stoppen; ik heb nu al zoveel interessante projecten gedaan.

"Toen ik van de academie kwam moest ik het wiel uitvinden. Na vier jaar kan ik zeggen dat ik een beetje weet hoe het allemaal werkt. Maar van ieder project leer ik weer zo ontzettend veel nieuwe dingen.

"Dit jaar ben ik bezig geweest met werk dat is ontstaan in het depot van het Stedelijk Museum. Het bijzondere is dat ik hiervoor stukken uit mijn eindexamenproject - een enorm archief bestaande uit eigen materiaal en werk van anderen - heb gebruikt. De installatie werd na drie jaar te zijn tentoongesteld afgebroken. Ik heb het werk mogen lenen om er een nieuw object mee te maken.

"Ik ben gefascineerd geraakt door het proces van conserveren. In het Stedelijk selecteren ze de kunstwerken in hun depot alleen op formaat en materiaal. Ik wilde zien wat er zou gebeuren als ik mijn werk zou integreren in dat depot. Heel precies ben ik alles gaan categoriseren op hun manier. Door de andere omgeving kreeg ieder object een nieuwe betekenis. Vanwege de eis van formaat hingen onderdelen uit mijn werk bijvoorbeeld opeens naast dat van Jan Dibbets.

"De harde bezuinigingen in de kunstensector vind ik schandalig. Er is bijvoorbeeld een kans dat De Ateliers in 2014 niet meer op deze manier bestaan; startende kunstenaars zullen niet meer financieel ondersteund worden. Dan kunnen alleen de mensen die het zich kunnen veroorloven door. Ik stel me voor dat moderne kunstmusea alleen nog maar oud werk exposeren, omdat jongeren minder kansen krijgen.

"Daar kan ik boos van worden. Maar ik ben niet van plan bij de pakken neer te gaan zitten; ik zoek wel andere manieren. En daarbij, op dit moment gaat het vooral heel goed: er lopen nu vier tentoonstellingen van mij in Amsterdam. Afgelopen weekend was kunstenares Marlene Dumas - zij begeleidt mij bij De Ateliers - nog bij mijn opening. Dat is toch fantastisch.'

Exposities
Morgen opent de tentoonstelling 'Kads' (www.kads.nl) in Amsterdam waar werk te zien is van Saskia Noor van Imhoff. Het project dat Van Imhoff in samenwerking deed met het Stedelijk Museum is nog tot 15 oktober te zien in de galerie Jeanine Hofland Contemporary Art in Amsterdam.

Deel dit artikel