Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Jazzmusicus Herman de Wit, alias Herbie White overleden

Home

KEES POLLING

AMSTERDAM - De zondagnacht aan een hartstilstand overleden Amsterdamse jazzmusicus Herman de Wit beter bekend onder zijn artiestennaam Herbie White, speelde verdienstelijk tenorsaxofoon, kon een behoorlijke solo neerzetten en schreef geen onaardige stukken. Niettemin was zijn spel te weinig bijzonder om hem te doen behoren tot de groten van de Nederlandse jazz.

Toch is de recente Nederlandse jazz nauwelijks denkbaar zonder zijn bijdrage. Samen met zijn orkest De Boventoon kreeg hij in 1974 de Wessel Ilcken-prijs (de huidige Boy Edgar-prijs). Dat de in 1932 geboren De Wit die onderscheiding kreeg, is veelzeggend. De Boventoon is namelijk 'slechts' een semi-professioneel orkest, waarin beginnende musici, die hun instrument redelijk beheersen, praktijkervaring kunnen opdoen.

De Wits belangrijkste talent was dat van muziekpedagoog. De film 'Herbie White', gemaakt door Wouter Snip en in 1991 uitgezonden door de NOS, bevat prachtige voorbeelden van De Wits charismatische aanpak. Als je hem aan het werk ziet in een workshop, krijg je enorme zin om zelf een instrument te pakken en mee te spelen - of je dat instrument nu beheerst of niet. Dat maakt niets uit.

In zijn leerorkest De Oktopedians, wist hij muzikale kneusjes tot aanvaardbare prestaties aan te zetten. In De Boventoon werd al heel redelijke muziek gemaakt en in de top van de Herman-de-Wit-piramide, zijn eigen grote Herbie White Orchestra, werd aanstekelijk gemusiceerd. Het belang van De Wit voor de Nederlandse jazz wordt duidelijk aan de hand van de lijst toonaangevende musici die hun eerste aarzelende stappen in de jazzmuziek zetten onder De Wits hoede. Tussen hen bevinden zich Ab Baars, Vera Vingerhoeds en Maarten van Norden.

Behalve met zijn eigen groepen, speelde De Wit in die van andere musici. Zo maakte hij enige tijd deel uit van het Willem Breuker Kollektief - hij had in 1974 zelfs de hoofdrol in Breukers kostelijke muziektheater-produktie 'De achterlijke Klokkenmaker' - en speelde hij met Misha Mengelberg, Willem van Manen en Theo Loevendie.

De Wits laatste project was de jubileum-cd van De Boventoon ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van het orkest (A Records 73018, Munich).

Deel dit artikel