Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Is Spa Blauw wel groen genoeg?

Home

Hans Marijnissen

© thinkstock

Natuurmonumenten laat zich sponsoren door de fabrikant van in plastic verpakt mineraalwater. Is dat de gedroomde partner voor een groene organisatie, vraagt Trouw-redacteur Hans Marijnissen zich af.

Spa was deze zomer een prominente ondertekenaar van een brandbrief waarin de rijksoverheid wordt gevraagd om toch vooral het statiegeld op plastic flessen af te schaffen. De voorstanders van statiegeld zijn bang dat zo'n afschaffing leidt tot een explosie van zwerfvuil.

Met diezelfde pen tekende Spa een contract met Natuurmonumenten voor een gezamenlijke campagne 'Geef de natuur door', die het publiek oproept om het unieke natuurgebied de Brabantse Wal te helpen beschermen.

Reputatiemanagement
Voor natuurorganisaties is het geld van het bedrijfsleven aantrekkelijk. Natuurmonumenten is de eerste niet die een commerciële partner omarm en zal ook de laatste niet zijn. Ze hebben de subsidies fors zien afnemen en zijn blij als een bedrijf te hulp komt met een mooie donatie of lucratieve sponsoring. Maar Spa zoekt de samenwerking niet voor niets. Spa koopt 'groen imago' in bij Natuurmonumenten. Dat heet reputatiemanagement.

Beide organisaties vinden het voor toekomstige generaties van het grootste belang dat we de natuur doorgeven en verbeteren, zo melden ze in een persbericht. 'Natuurmonumenten en Spa delen een gemeenschappelijk doel in het beschermen van de natuur. Natuurmonumenten is al bijna 110 jaar de voornaamste natuurbeschermingsorganisatie in Nederland en voor Spa is het beschermen van het natuurgebied De Venen in het hart van de Belgische Ardennen al meer dan een eeuw prioriteit.' De impliciete boodschap is: Natuurmonumenten en Spa zijn eigenlijk allebéi beschermers van de natuur. Je zou het zo geloven.

Dat het mineraalwaterbedrijf goed voor haar eigen waterwingebied De Venen zorgt, is logisch. Het is de bron waaruit het bedrijf drinkt. Met dat bronwater zelf is niets mis, al moet kraanwater aan nóg strengere kwaliteitseisen voldoen en is het minstens zo lekker én stukken goedkoper. Maar Spa stopt het daarna in plastic flesjes. En die vormen een enorme belasting voor natuur en milieu.

Flesjes in de natuur
Organisatie Nudge zette laatst de cijfers eens op een rij. Dagelijks worden er 500.000 plastic waterflesjes verkocht in Nederland. Het 'produceren', verpakken en vervoeren van mineraalwater zorgt in ons land voor 300 keer meer CO2-uitstoot dan de productie van dezelfde hoeveelheid kraanwater. Wereldwijd wordt voor de flessen jaarlijks ongeveer 2,7 miljoen ton plastic gebruikt - dat is 2,5 procent van de olieproductie. Ruim 80 procent van alle gebruikte flesjes gaat daarna rechtstreeks bij het afval, slechts 20 procent van de plastic flesjes wordt gedeeltelijk gerecycled. Juist omdat het flesjes voor onderweg zijn, komen ze in grote hoeveelheden rechtstreeks in het milieu terecht - in de stad, op het strand, overal. Ook in de natuurgebieden van Natuurmonumenten.  

Juist de uitbreiding van statiegeld van grote naar kleine PET-flesjes had dat zwerfafval in stad en natuur sterk kunnen terugdringen. Maar Spa wil dat helemaal niet. Het bedrijf vroeg daarom afgelopen zomer aan staatssecretaris Mansveld (milieu) het statiegeld op de grote frisdrankflessen helemaal af te schaffen. Zo groen is Spa.

Lees verder na de advertentie
Spa koopt 'groen imago' in bij Na­tuur­mo­nu­men­ten. Dat heet re­pu­ta­tiema­na­ge­ment.

Deel dit artikel

Spa koopt 'groen imago' in bij Na­tuur­mo­nu­men­ten. Dat heet re­pu­ta­tiema­na­ge­ment.