Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Is het slim dat Uber zich aan Saudi-Arabië verbindt?

Home

Elisa Hermanides

© AP

Taxiplatform Uber timmert aan de weg op meerdere fronten. Vandaag haalde het bedrijf een investering binnen van 3,5 miljard dollar van het staatsfonds van Saudi-Arabië, de grootste in het bedrijf tot nu toe. Ook deed de Europese Commissie een aantal positieve uitspraken over bedrijven die faciliteren dat particulieren goederen of diensten met elkaar delen tegen betaling (zie kader). Vijf vragen aan hoogleraar innovatiewetenschappen Koen Frenken van de Universiteit Utrecht.

Saudi-Arabië krijgt dankzij deze grote investering ook een plek in de raad van bestuur van Uber. Wat vindt u van deze ontwikkeling?
"Ik vraag me af of het slim is dat Uber zich aan zo'n regime verbindt. Het is toch eigenaardig dat Uber een land, of eigenlijk een schatrijke familie, zeggenschap geeft in het bedrijf. Voor Saudi-Arabië is het een manier om in andere zaken te investeren dan olie. Dat maakt het land minder afhankelijk van de bewegingen van de olieprijs. Beleggers noemen dat diversificatie."

Wat heeft Brussel te zeggen over bedrijven als Uber en Airbnb?
"Niets, ze gaan er niet over. Deze bedrijven opereren in lokale markten. Het zijn dus gemeentes en landen die de regelgeving bepalen. Maar Uber doet zijn best om Brussel ervan te overtuigen dat ze er wel overgaan. Die truc hebben ze eerder toegepast in de Verenigde Staten. Daar hebben ze een andere status dan taxicentrales omdat ze zich profileren als ICT-bedrijf. Daardoor hoeven ze niet te voldoen aan allerlei regelgeving waar een taxibedrijf wel mee te maken heeft. Hetzelfde proberen ze nu in Europa. Als Uber wordt beschouwd als ICT-bedrijf dan heeft Europa er wel wat over te zeggen, omdat zij gaan over een interne digitale markt. En anders niet."

Maar Uber is geen ICT-bedrijf?
"De Nederlandse rechter heeft geoordeeld dat Uber een transportbedrijf is, omdat het bedrijf zijn geld per rit verdient. Maar er speelt ook zaak aan het Europees Hof. Dat de communicatie plaatsvindt via een digitaal platform maakt het nog geen ICT-bedrijf. Ter vergelijking: dan zou je een ouderwets taxibedrijf ook een telefooncentrale kunnen noemen omdat alles wordt geregeld via de telefoon."

Waarom heeft de Europese Commissie het hier over deeleconomie, terwijl Uber eigenlijk hoort tot de zogeheten klusjeseconomie?
Dat is een onderscheid dat academici maken, maar massamedia en politici doen dat niet. Als iemand gebruikmaakt van Uber, gaat er een auto rijden die anders niet had gereden. Oftewel: er wordt extra capaciteit in de markt gezet. Iemand gaat voor jou aan het werk. Dit noemen wetenschappers de op-afroepeconomie of klusjeseconomie. Bij liftplatform Blablacar rijdt iemand ergens heen en kunnen mensen meerijden. De capaciteit is er dus sowieso en wordt via de deeleconomie beter benut."

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie