Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Is het Engels van professor wel voldoende?

Home

Ingrid Weel

AMSTERDAM - Nederlandse universiteiten gaan veel masteropleidingen in het Engels aanbieden. Maar spreekt de doorsnee prof deze taal wel behoorlijk? Volgens studenten in Wageningen en Delft, waar al enige tijd Engelstalige colleges worden gegeven, wordt de lesstof alleen maar onbegrijpelijker.

De Wageningen Universiteit begon drie jaar geleden als eerste met Engelstalige masters. De bestuurders zijn tevreden, maar de Wageningse studentenvakbond WSO is niet erg enthousiast.

,,Het is natuurlijk een goede voorbereiding op een internationale carrière en je hebt op deze manier meer contact met buitenlandse studenten. Maar het probleem is dat veel docenten slecht Engels spreken, waardoor de colleges moeilijker zijn te volgen. Het verhoogt ook de drempel om mee te doen aan discussies.''

De Technische Universiteit Delft is dit jaar geheel overgestapt op het nieuwe bachelor-mastersysteem; de opsplitsing van studies in een algemene, brede opleiding van drie jaar tot bachelor en daarna eventueel een specialisatie tot master. Voor de vierde- en vijfdejaars in Delft betekent dit dat ze nu ineens grotendeels in het Engels les krijgen. ,,Concrete klachten zijn daar nog niet over binnen gekomen, maar het is wel duidelijk dat het niet altijd even goed gaat tijdens de les'', vertelt de voorzitter van de Delftse studentenraad AAG. ,,Het is dan ook belangrijk dat binnen korte tijd de kwaliteit van het Engels omhoog gaat. Als dat lukt, heeft volgens ons niemand er moeite mee.''

Toch blijkt uit onderzoek van de studentenraden dat de helft van alle Delftse studenten niets ziet in een Engelstalige master. Tweederde van hen vindt het Engels van de docent ondermaats. In Wageningen meent de WSO dat 'zeker tachtig procent' van de docenten toe is aan een goede cursus.

De meeste studenten die vorig jaar al Engelstalige lessen hadden, hebben overigens minder bezwaar tegen de invoering.

Volgens R. Klaassen, die promoveerde op Engelstalig onderwijs aan de universiteit, verschillen de studieresultaten niet tussen studenten die Nederlands en Engelstalig onderwijs volgen. Toch wil 65 procent van de Delftse studenten dat een Nederlandstalige variant blijft bestaan.

De landelijke studentenbond LSVb staat niet te springen om anderstalige colleges, ook omdat de docenten de taal niet beheersen.

,,Daardoor gaat de kwaliteit van het onderwijs omlaag. Bovendien, als er buitenlandse studenten zijn, is het logisch dat er Engels gesproken wordt, maar waarom zou je dat voor een zaal vol Nederlanders doen?''

Ondanks de kritiek houden universiteiten vast aan de Engelstalige masters. Ze willen hiermee hun internationale karakter benadrukken én hopen meer buitenlandse studenten en onderzoekstalenten aan te trekken. De VSNU, de overkoepelende organisatie van universiteiten, staat achter de organisaties. ,,Natuurlijk is training in het Nederlands ook belangrijk en voor sommige opleidingen is het misschien niet zo nuttig om die in het Engels te geven, maar we gaan er vanuit dat universiteiten zelf voor elke studie die afweging kunnen maken.''

De VSNU heeft er vertrouwen in dat docenten worden bijgespijkerd.

Het ministerie van onderwijs vindt de taalkeuze de verantwoordelijkheid van de instellingen. Sinds 1992 mogen de colleges in het Engels worden gegeven. ,,Maar Nederlands blijft wel de officiële voertaal'', aldus het ministerie.

Deel dit artikel