Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Is de winkelier gebaat bij gratis parkeren of is het een gemeentelijke melkkoe?

Home

Elisa Hermanides

Winkelcentrum Kerkelanden in Hilversum. © Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Winkelgebieden waar je gratis of goedkoop kunt parkeren, doen goede zaken. Of ligt dat genuanceerder?

Als je het aan de gemiddelde winkelier vraagt, weet hij het wel: parkeerbeleid is dé melkkoe van de gemeente. De discussie over goedkoper of gratis parkeren om winkeliers te helpen is weer aan de orde van de dag nu de raadsverkiezingen dichterbij komen. Zoals in Oldenzaal, waar ondernemers in de binnenstad maar wat graag zouden zien dat er langer gratis geparkeerd kan worden, zoals RTV Oost onlangs meldde.

Lees verder na de advertentie
Ik kan me voorstellen dat gratis parkeren een positief effect heeft in perifere winkelgebieden

Mobiliteitsdeskundige Hans Voerknecht

Maar profiteert de winkelier er echt van als er gratis geparkeerd kan worden? Ja, zegt Hans van Tellingen van marktonderzoeksbureau Strabo. Winkelgebieden waar je gratis kunt parkeren trekken meer 'autobezoekers' en dat zijn nu juist degenen die gemiddeld meer geld besteden, zo blijkt uit onderzoek van Strabo naar 26 winkelgebieden, waarvan er bij acht gratis geparkeerd kan worden. "Gratis parkeren levert de winkelier gewoon meer omzet op", zegt Van Tellingen, die enquêtes liet afnemen bij bezoekers die op het punt stonden het winkelcentrum te verlaten. Zij gaven onder meer antwoord op de vraag hoeveel geld ze hadden uitgegeven.

Het percentage autobezoekers bij winkelgebieden met betaald parkeren zit op 39 procent, bij winkelgebieden met gratis parkeren op 53 procent. Deels gaat het om mensen die anders met de fiets of lopend waren gekomen, maar volgens Van Tellingen is dat maar een klein deel. De rest bestaat uit mensen die anders niet zouden komen. Vaak komen ze van verder weg en besteden ze ook meer geld. De omzet die kan worden toegeschreven aan autobezoekers ligt bij winkelgebieden waar je gratis kunt parkeren met 75 procent dan ook een stuk hoger dan in gebieden waar mensen wel moeten betalen (55 procent).

Een flinke steun in de rug dus voor de winkelier die verwacht meer te kunnen verdienen als parkeren rond zijn winkel gratis is. Maar kloppen de bevindingen van Strabo wel? Ze zijn namelijk in tegenspraak met andere onderzoeken van onder meer de Erasmus Universiteit en de Rabobank. Daaruit blijkt dat gratis parkeren en/of een goedkoper parkeertarief geen invloed hebben op het aantal klanten of op de bestedingen. 

Tenminste als het gaat om centrumgebieden. "Ik kan me voorstellen dat gratis parkeren een positief effect heeft in perifere winkelgebieden, die concurreren met andere winkelgebieden waar parkeren gratis is", zegt mobiliteitsdeskundige Hans Voerknecht van onderzoeksbureau CE Delft. "Maar voor andere winkelgebieden geldt dat de sfeer en het winkelaanbod veel bepalender zijn dan het parkeerbeleid."

Een melkkoe voor de gemeente is parkeerbeleid in ieder geval niet

Mobiliteitsdeskundige Hans Voerknecht

Van Tellingen van Strabo stelt dat zijn onderzoek valide is en dat de conclusies gebaseerd zijn op data van veel meer winkelcentra dan bij de andere onderzoeken. Maar de onderliggende data, daar kan Van Tellingen geen inzicht in geven, omdat winkelcentra dat niet willen. En dat is nu juist het probleem van Strabo, zegt Voerknecht, waardoor lastig te toetsen is of het onderzoek hout snijdt. Hij erkent wel dat het voor wetenschappelijk onderzoekers soms lastig is om data te krijgen van winkelcentra, omdat zij deze wel openbaar moeten maken.

Een melkkoe voor de gemeente is parkeerbeleid in ieder geval niet, vindt Voerknecht. Per jaar kosten parkeerplekken de gemeenten volgens hem ruim 8 miljard euro. "Dan moet je denken aan grondkosten, maar ook aan de kosten voor onderhoud en schoonmaak."

Daartegenover staat ongeveer 1 miljard aan parkeerinkomsten. "Parkeerplekken kosten gemeenten per saldo geld. En de burger zonder auto betaalt dus mee aan de parkeerplekken voor mensen met een auto. Maak je parkeren ergens gratis, dan stijgt die 'parkeersubsidie' per auto."

Voerknecht wijst er verder op dat parkeerbeleid vaak wordt ingezet om ervoor te zorgen dat het geen chaos wordt rond een winkelcentrum. "En ook het duurzaamheidsaspect is van belang."

Lees ook:

Lokt gratis parkeren klanten naar de stille winkelstraat? Winkeliers geloven in het effect van goedkoop parkeren. Maar sfeer en aanbod blijken belangrijker.

Een groeiend aantal gemeenten gooit het parkeerbeleid over een andere boeg. In plaats van de tarieven te verhogen, maken zij parkeren spotgoedkoop of zelfs gratis in de hoop klanten naar winkelgebieden te lokken.

Deel dit artikel

Ik kan me voorstellen dat gratis parkeren een positief effect heeft in perifere winkelgebieden

Mobiliteitsdeskundige Hans Voerknecht

Een melkkoe voor de gemeente is parkeerbeleid in ieder geval niet

Mobiliteitsdeskundige Hans Voerknecht