Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Indiase textielarbeiders uitgebuit door Nederlandse merken

Home

Rianne Oosterom

Een mannelijke textielarbeider in een fabriek in de Indiase stad Muradnagar. © AFP

Voor kleding die in opdracht van Nederlandse merken als C&A, We of CoolCat wordt gemaakt in India, worden textielarbeiders ernstig uitgebuit. Schone Kleren Campagne en Landelijke India Werkgroep publiceerden vandaag een onderzoek waaruit blijkt dat een derde van de kledingarbeiders minder dan het minimumloon van 98 euro per maand verdient.

Medewerkers worden volgens het onderzoek uitgemaakt voor beesten. Ze mogen niet zonder toestemming naar de wc of naar huis. Als een naaister tien minuten of een kwartier te laat in de kledingfabriek arriveert, krijgt zij twee uur lang niet uitbetaald. Vrouwen krijgen minder betaald dan mannen, terwijl zij hetzelfde werk verrichten. Volgens een textielwerker 'schreeuwen en gillen' opzieners als de gestelde doelen niet worden gehaald.

In een fabriek waar The Sting en Coolcat kleren laten maken, staat zelfs een bewaakster bij de wc, vertellen naaisters aan de onderzoekers. Zij begint te roepen als vrouwen langer dan twee minuten toiletteren. Ook doen sommige fabrieken niks aan sociale verzekeringen en ziektekosten. In totaal werken er ongeveer 14.600 mensen in deze textielfabrieken, 80 procent van deze arbeiders is vrouw.

In samenwerking met een onderzoeksbureau in India, hebben de Nederlandse organisaties honderdvijftig textielmedewerkers geïnterviewd in tien fabrieken in Zuid-India. Aan hen zijn steeds dezelfde vragen gesteld. Om hun bevindingen te controleren, hebben de onderzoekers ook in groepsverband met naaisters gepraat en zijn zij te rade gegaan bij vakbonden en plaatselijke ngo's.

Gebrek aan transparantie
Textielfabrieken in India zijn niet transparant over de merken waarvoor zij produceren. Daarom hebben de onderzoekers een stapel Nederlandse merkjes aan de geïnterviewde naaisters getoond. Als meerdere textielarbeiders bevestigden dat een bepaald label, zoals dan van Mexx, door hun handen ging, hebben de onderzoekers dit meegenomen in het rapport.

Zo hebben zij ontdekt dat in de tien fabrieken kleding van de Nederlandse merken C&A, CoolCat, G-Star, McGregor, Mexx, Scotch & Soda, The Sting en We Fashion wordt gemaakt, vertelt Tara Scally van de Schone Kleren Champagne. Het verifiëren van deze merken was best lastig, aldus Scally. "Pas helemaal aan het eind komt het label op het kledingstuk terecht, dus niet iedere naaister ziet het. Daarbij kunnen veel textielarbeiders niet lezen."

De Nederlandse organisaties geven de namen van de fabrieken niet vrij. "Dat doen we omdat we de arbeiders willen beschermen. Zij kunnen gedoe krijgen als bekend wordt dat zij met ons gepraat hebben. Het is in het verleden voorgekomen dat fabrieken erachter kwamen dat medewerkers met de media praatten, en daardoor in de problemen kwamen."  

Breder probleem
Ook de Nederlandse merken weten niet om welke fabrieken het gaat, zij hebben alleen omschrijvingen gekregen van fabrieken waarin hun labels zijn geïdentificeerd. De genoemde merken herkennen zich niet in het beeld dat in het onderzoeksrapport wordt geschetst, en vinden het een probleem dat zij niet weten om welke fabrieken het gaat. Daar zijn ze, met uitzondering van G-star, ook niet transparant over naar buiten toe, zegt Scally.

"Het grote probleem van de kledingindustrie is dat er zo veel schakels zijn in de keten", zegt Scally. Merken weten soms zelf ook niet in welke fabriek hun kleding wordt gemaakt, omdat zij zaken doen met een importeur, of een andere tussenpersoon. Scally: "We zien tot nu toe dat weinig bedrijven bereid zijn wél transparant te zijn over hun productieproces, we hopen dat ze door dit onderzoek verandert."

In een reactie laat CoolCat weten dat het de afgelopen jaren minder dan 0,1% van de collectie in India heeft laten maken. Het bedrijf stelt dat het in India sinds een jaar niet meer met vier maar nog maar met twee fabrikanten samenwerkt. Volgens CoolCat komen die fabrieken qua werknemersaantallen, regio in India en omschrijving niet overeen met 'fabriek 4' die in het onderzoek genoemd wordt. CoolCat heeft naar aanleiding van de bevindingen een eigen onderzoek gedaan bij de vier Indiase fabrieken, waaruit 'geen grote problemen maar wel diverse, kleine verbeterpunten' naar voren kwamen. Die zullen met een actieplan worden aangepakt, aldus het bedrijf.

McGregor heeft vragen over de representativiteit van het onderzoek, en zegt al minder te produceren in India dan eerder. G-Star en We Fashion zeggen dat ze werken aan verduurzaming. De C&A zegt er alles aan te doen 'iedereen te respecteren die aan de productie bijdraagt'. Het merk laat kleding produceren bij meer dan honderd fabrieken in India.

"Dat vakbonden en ngo's onze verhalen herkennen, betekent dat ze goed weergeven hoe het er heel India aan toe gaat", zegt Scally. Bedrijven die kleding laten maken in India, kunnen er volgens haar de klok op gelijkzetten dat ze meewerken aan uitbuiting.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie