Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In toekomstvisie Google zijn mensen als batterijen die de machine voeden

Home

Sander Duivestein

De slimme contactlens die Google voor diabetici heeft ontwikkeld. © afp
Opinie

SANDER DUIVESTEIN   Google zegt nobele bedoelingen te hebben, maar is bezig om zelf de toekomst te maken. De mens lijkt daarin een ondergeschikte rol te spelen, waarschuwt Sander Duivestein.

Eric Schmidt, de voormalig topman van Google, vertelde ooit dat de bestuurders onderling hadden berekend dat drie eeuwen verstreken zouden zijn voordat Google zijn missie - 'het categoriseren en doorzoekbaar maken van alle informatie ter wereld' - heeft gerealiseerd. Gezien de recente aankopen van het bedrijf lijkt dit moment echter dichterbij te liggen dan verwacht.

Begin december maakte Google bekend dat het in de nabije toekomst robots gaat bouwen. Aan het hoofd van dit aanstaande robotleger van Google staat Android-vader Andy Rubin. In het afgelopen jaar heeft hij uit naam van Google acht robotbedrijven opgekocht. Deze maand kwam ook het nieuws naar buiten dat Google een overeenkomst heeft gesloten met een viertal autofabrikanten.

General Motors, Audi, Honda en Hyundai gaan aan het eind van dit jaar al hun autosystemen voorzien van Android. Begin deze week maakte Google bekend het bedrijf Nest Labs te hebben overgenomen voor een bedrag van 3,2 miljard dollar (Trouw, 15 januari). De intelligente thermostaat Nest en de slimme rookmelder Protect komen uit de kraamkamer van dit bedrijf. Het is een van de grootste aankopen die Google ooit heeft gedaan. En als klap op de vuurpijl maakte het bedrijf gisteren bekend dat het een slimme contactlens voor diabetici heeft ontwikkeld.

Supercomputer
Op de vraag waarom Google zich zo diversificeert, heeft het tot op heden geen antwoord gegeven. Een directe link met zijn corebusiness, het verkopen van advertenties, is niet één op één te leggen. Of toch wel? Larry Page, een van de oprichters en de huidige CEO van Google, liet op zijn Google+ pagina weten hoe enthousiast hij is over nieuwe robotproject van Andy Rubin: "Zijn laatste grote weddenschap, Android, begon als een krankzinnig idee dat uiteindelijk resulteerde in een supercomputer die in honderden miljoenen broekzakken belandde. We staan (met het robotproject) nog maar aan het begin, maar ik kan niet wachten om de vooruitgang te zien."

En in deze woorden schuilt de grote visie van Google. Dankzij de vele sensoren die de Android-smartphone en de daaraan gekoppelde Glass-bril bevat, verschaft het de zoekmachine een enorme schat aan informatie en een uniek inzicht in de intenties van de eigenaar. Daarmee zijn deze intelligente apparaten niet alleen een extensie van de menselijke hersenen, maar tegelijkertijd ook een uitbreiding van het elektronische brein van Google.

Om de mens echter op maat te kunnen bedienen, is meer informatie uit de fysieke omgeving van het individu vereist. Informatie die de smartphone niet kan leveren. Het bedrijf is dan ook naarstig op zoek naar andere extensies van de mens die aanvullende informatie verschaffen.

Mechanische metgezel
Deze gedachtegang verklaart waarom Google zoveel interesse toont in de auto en huiskamer. Het zijn beide uitwendige skeletten van de mens. De potentie van een robot is nóg veel groter. Deze mechanische metgezel overstijgt met zijn sensoren al snel de beperkingen van de menselijke zintuigen en neemt de omgeving van zijn menselijke wederhelft op een compleet ander niveau waar.

Dus nog meer informatie over het individu die in de datacentra van Google opgeslagen en bewaard wordt. Met iedere zoektocht, iedere klik, iedere +1, iedere knipoog, iedere stuurbeweging, elk televisieprogramma, elke temperatuurverhoging voeden we de kunstmatige intelligentie die schuilgaat achter 's werelds grootste zoekmachine.

In de oprichtingsbrief voor de aandeelhouders schreef medeoprichter Larry Page in 2004 dat het Google's doel is om het leven van de mens te verbeteren. Technologie moet niet alleen de mens bevrijden van geestdodend werk, maar ook een hogere kwaliteit van leven geven. Dit alles onder het mom van 'Don't be evil', het officieuze mantra van Google.

De vraag is hoe lang Google dit nog met droge ogen kan beweren. Computer-pionier Alan Kay zei ooit het volgende: "De beste manier om de toekomst te voorspellen, is door deze uit te vinden." Met al zijn projecten creëert Google de toekomst waarin wij mensen de rest van ons leven spenderen. In dit toekomstscenario zijn mensen de batterijen die de machine voeden.

Dit is onze laatste kans. Hierna is er geen weg meer terug. Het is nu zaak om te kiezen. Slik je de blauwe pil en leef je verder in onwetendheid, of neem je de rode pil, spring je in het konijnenhol en ga je de confrontatie aan met de harde werkelijkheid?

Sander Duivestein: trendwatcher op het gebied van nieuwe technologie; onderzoeker bij IT-dienstverlener Sogeti. Zijn blogs over technologie verschijnen op sanderduivestein.com

Lees verder na de advertentie

 
Om de mens op maat te kunnen bedienen, is meer informatie uit de fysieke omgeving van het individu vereist

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie