Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In het onderwijs heerst één gedachte: professionals - de docenten - zijn goed, managers zijn fout

Home

Hans de Bruijn

-Leerlingen van het VMBO Maastricht © ANP
Framing

Op het VMBO in Maastricht namen leerlingen aan het eindexamen deel, terwijl dat niet mocht. Ook op andere VMBO-scholen hebben leerlingen eindexamen gedaan - terwijl ze te lage cijfers hadden behaald voor hun keuzevakken. Hoe wordt hierop gereageerd?

Reactie 1: Het komt door de regelgeving, die te ingewikkeld is. Door druk van het management: leerlingen moeten van de managers goede cijfers halen. Door de grote stelselwijzigingen van de afgelopen jaren.

Lees verder na de advertentie

Reactie 2 komt bijvoorbeeld van een directeur in Maastricht. De docenten zijn ‘enorm betrokken’. Ze zijn ‘constant bezig met hoe ze de leerlingen beter kunnen helpen’. En tja, daardoor zijn ze ‘de regels vergeten’.

Wat valt op? In de wereld van het onderwijs wordt er veel geklaagd over de spanning tussen professionals en managers. En er is een heel dominant frame: professionals - de docenten - zijn goed. Managers zijn fout. Beide reacties passen in dat frame. In de eerste reactie is het de schuld van het management. En de professionals? Die zijn natuurlijk van goede wil, die kun je dus niets verwijten - de tweede reactie.

Wat is het gevolg van dat dominante goed-fout frame? Als het probleem is dat docenten leerlingen onterecht toelaten tot het eindexamen, dan is versterking van het management misschien wel de oplossing. Het ligt voor de hand - maar ja, het frame is nu eenmaal dat managers fout zijn. Dus wie durft dan nog voor meer management te pleiten?

In de wekelijkse rubriek 'Framing' analyseert bestuurskundige en debatspecialist Hans de Bruijn slimme termen die de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken. Lees al zijn artikelen terug in dit dossier. 

Deel dit artikel