Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In de regen vaker groen voor fietsers

Home

Matthijs Keuning

© anp

Een rood stoplicht is altijd een hinderlijke onderbreking van de rit, maar voor een fietser in de regen nog net even iets meer. Terwijl automobilisten in hun behaaglijke cabines voorbij zoeven, voelt de fietser het water de schoenen in sijpelen terwijl de doordrenkte broek tegen de benen plakt.

Een oplossing voor dit onrecht lijkt nabij met de regensensor op stoplichten, die ervoor zorgt dat fietsers bij neerslag vaker groen licht krijgen. De hoefijzervormige sensor met laserstralen treedt automatisch in werking als de lasers bij neerslag worden onderbroken. Hierdoor krijgen fietsers in een cyclus twee in plaats van één keer groen licht. De sensor werd de afgelopen jaren in een aantal gemeenten ingevoerd en wordt in diverse verkiezingsprogramma's genoemd als manier om meer mensen de fiets boven de auto te laten verkiezen - ook bij slecht weer.

GroenLinks is één van de partijen die de sensor omarmen. "Zeker in de grote steden staan we aan de vooravond van verdere doorgroei van het fietsverkeer", zegt Arjen Kapteijns, gemeenteraadslid in Den Haag. "De sensor bestaat al langer, maar hebben we afgestoft. Het is een simpele manier om de stad beter in te richten voor fietsers. Zo'n sensor kost maar een paar honderd euro."

Prioriteitenkwestie
In Groningen werd anderhalf jaar geleden op twee kruispunten een regensensor geïnstalleerd en er zijn plannen om dit aantal uit te breiden. "Vanwege de drukte lukt het alleen niet altijd om bij regen vaker groen licht te geven", zegt Willem Haaksema, adviseur verkeersregelingen van de gemeente Groningen. "Het is een prioriteitskwestie. Bussen krijgen ook voorrang en auto's moeten ook niet te lang hoeven wachten."

Verkeerskundige Remi Kok introduceerde de regensensor in 2007 in Oosterhout, maar is wat uitgekeken op het snufje. "Het is meer een politiek dan een verkeerskundig thema", zegt Kok, die inmiddels bij de gemeente Roermond werkt. "Het klinkt leuk, maar is slechts in enkele gevallen handig. Op veel kruispunten wordt het te druk met wachtende auto's, terwijl op andere kruispunten het licht best altijd vaker op groen kan voor fietsers - ook als het droog is. Al is het wel zo dat automobilisten eerder accepteren dat fietsers vaker groen licht krijgen als het regent."

Volgens het KNMI regent het gemiddeld per jaar zo'n 7,5 procent van de tijd. Ruim negen van de tien fietstochten zouden dus droog moeten verlopen.

Doorstroom en veiligheid
In veel steden krijgen fietsers buiten de spits of op tijden waarop veel scholieren een bepaalde kruising passeren al vaker groen licht. In de spits is dit vanwege de drukte vaak niet mogelijk. De vuistregel dat een stoplicht niet langer dan twee minuten op rood mag staan, zou dan niet meer gehaald kunnen worden.

In veel gemeenten is de regensensor onderdeel van een pakket maatregelen om het verkeer voor fietsers aantrekkelijker te maken. In veel steden wordt het verkeer zo veel mogelijk per type gescheiden om de doorstroom en veiligheid te vergroten. Ook vrije fietspaden, los van het autoverkeer, zijn in opmars. In Amsterdam, waar het aantal fietsers stijgt en het aantal auto's daalt, wordt het aantal groene golven voor fietsers uitgebreid. Op de Raadhuisstraat hebben fietsers bij een snelheid van 18 kilometer per uur nu al vijf keer achter elkaar groen.

Verkeerskundigen zijn verdeeld over de regensensor. "De één vindt dat fietsers altijd vaker groen moeten krijgen, anderen vinden dat het andere verkeer bij regen te lang moet wachten", zegt Kok. "Ik was altijd enthousiast, maar ben nu ook wat sceptischer geworden. Het kan lang niet overal en er zijn betere oplossingen."

Lees verder na de advertentie
Het klinkt leuk, maar is slechts in enkele gevallen handig. Op veel kruispunten wordt het te druk met wachtende auto's, terwijl op andere kruispunten het licht best altijd vaker op groen kan voor fietsers

Deel dit artikel

Het klinkt leuk, maar is slechts in enkele gevallen handig. Op veel kruispunten wordt het te druk met wachtende auto's, terwijl op andere kruispunten het licht best altijd vaker op groen kan voor fietsers