Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In de duizelingwekkende commercie achter de NBA heeft Nike de overhand

Home

Mart Smeets

Stephen Curry van de Golden State Warriors gaat naar de basket, in de vierde wedstrijd van de finale van de NBA. © AFP

De Golden State Warriors prolongeerden afgelopen weekeinde hun titel in de NBA, de competitie van het grote, grotere, grootste geld. Nu, na een lang en slopend seizoen waarin bepaald niet echt goed gespeeld werd, de NBA-competitie tot staan komt, gaat het weer eens over geld; veel, heel veel geld.

De NBA-leiding leunt genoeglijk achterover nu het eerste seizoen met Nike als kledingsponsor een financiële kraker is gebleken. Nike nam vanaf de zomer van 2017 het contract over van Adidas voor het krankzinnige bedrag van een miljard dollar voor tien jaar. In die tien jaar zullen alle NBA-teams in Nike-kleding moeten spelen en, veel belangrijker, kunnen basketbalfans hun lievelingssouvenirs alleen van Nike betrekken.

Lees verder na de advertentie

Dat bedrag van een miljard doet patserig aan, maar is niet de enige financiële deal die binnen de NBA stof doet opwaaien.

Schoenen, daar gaat het nu over. Merkschoenen wel te verstaan, hoogwaardige, technisch perfect (?) gemaakte Keds die u en ik in de winkel kunnen kopen (pakweg voor tussen de 250 en 1000 euro) en waar, binnen de NBA, hele oorlogen over gevoerd worden.

Steekspel

Nike, Adidas, Under Armour en een behoorlijk aantal Chinese merken strijden volop om topspelers in hun schoenen te krijgen. Nike is al jaren de winnaar in dit geldverslindende economisch nauwelijks te verantwoorden steekspel.

Het is afgelopen seizoen voorgekomen dat James op drie verschillende paren nieuwe schoenen in een week speelde

Enkele cijfers. Under Armour kiest zijn klanten met precisie. Hun topspeler is Stephen Curry (van de Warriors, de kampioen) die ruim 25 miljoen dollar per jaar vangt. Zijn zogeheten 'signature-schoenen' worden door twintig spelers (zwaar geselecteerd) gedragen. Die spelers toucheren gemiddeld 200.000 tot 250.000 dollar per jaar, bedragen die ook door de andere merken binnen de NBA gehanteerd worden. Korte rekensom: het totaal aan schoenencontracten voor gemiddelde spelers bedraagt per jaar 90 miljoen dollar.

In totaal elf spelers lopen op 'signature-schoenen' van Amerikaanse of Duitse sponsoren (vrijwel allemaal Made in China) en acht spelers hebben schoenen aan de voeten van merken die wij niet of nauwelijks kennen: PEAK (Matthew Dellavedova van de Milwaukee Bucks), Anta (Klay Thompson van de Warriors, 80 miljoen dollar voor vier jaar) en Li-Ning, (Dwyane Wade van Miami Heat). Totaal aan jaarcontracten van de sterspelers: 400 miljoen dollar.

Bijna vanzelfsprekend is LeBron James van de Cavaliers de bestbetaalde speler in deze oorlog. Nike betaalt hem 32 miljoen dollar per seizoen, plus bijna ongelimiteerde toegang tot het magazijn van Nike. Het is afgelopen seizoen voorgekomen dat James op drie verschillende paren nieuwe schoenen in een week speelde. Aanschafprijs voor de consument: ruim boven de 400 dollar. Er zijn websites die de hele NBA in kaart brengen als het om schoenendracht gaat. Stapt een speler over van Nike naar Adidas, dan is dat groot en vaak schokkend nieuws binnen deze industrie.

Zo spelen 327 (van de ruim 450) spelers op 'signature-schoenen', dat wil zeggen schoenen die de naam van een topspeler krijgen. Omdat de NBA in de eerste plaats een ego-league is, waar topspelers heftig getormenteerde zieltjes blijken te hebben bij tegenwind of verlies, is het nu bon ton geworden géén 'signatures' te dragen in wedstrijden tegen de naamgever van de schoen.

'I got his ass'

Dat werkt al twintig jaar zo. Indertijd verbood Miami-coach Pat Riley zijn spelers Michael Jordan-schoenen te dragen in confrontaties met de Chicago Bulls. Ook heden ten dage gebeurt dat: geen enkele speler mag zich onderdanig opstellen en de 'signature-schoenen' van een ster dragen in onderlinge confrontaties.

LeBron James in maandblad GQ: "Dat begrijp ik. Als ik iemand zag lopen op mijn schoenen, wist ik dat ik mentaal een voorsprong op die speler had... I got his ass."

O ja, de gemiddelde NBA-speler heeft tussen de 150 en 200 paar schoenen per seizoen tot zijn beschikking.

Kevin Durant van de Warriors is het geheel oneens met die stelling. In het blad ESPN: "Ik voel weinig als ik een jonge speler in mijn schoenen zie lopen. Het maakt mij eigenlijk niets uit. Het zijn slechts schoenen..."

Nou, dat is niet helemaal waar. Het is slechts geld, veel geld.

Ook Durant komt heel goed weg bij Nike met 24 miljoen per jaar, bedragen die nauwelijks terug te verdienen zijn in de markt.

Adidas 'verloor' afgelopen seizoen op twee vlakken. Damion Lillard van Portland kwam niet door de eerste ronde van de play-offs heen en James Harden van Houston bleef in de halve finale steken. Beide heren innen meer dan 25 miljoen dollar per seizoen van de driestrepenclub die nu één speler in de finale van de NBA had lopen (Larry Nance jr.). Een pijnlijke nederlaag.

Volgens de website Kicksologist speelt op dit moment 67 procent van alle NBA-spelers op Nike, lopen 90 spelers op diverse schoenen van Kobe Bryant en heeft Under Armour met zijn Curry 3 tegenvallende cijfers gescoord. De uit 1988 (!) stammende Air Jordan III wordt als beste schoen ooit gezien.

En o ja, de gemiddelde NBA-speler heeft tussen de 150 en 200 paar schoenen per seizoen tot zijn beschikking. Na iedere wedstrijd gaat dat paar, getekend en al, naar een goed doel. Dat dan weer wel.

Houston-speler P.J. Tucker is de grootste schoenenfetisjist. Hij bezit ruim 400 paar basketbalschoenen, keurig gerangschikt, als in een museum.

Lees ook: Waar je je Nike’s ook koopt, de kassa rinkelt in Holland

Vergeet Bermuda, ga naar Nederland. Nike deed het in 2014, blijkt uit de Paradise Papers. Om te profiteren van een unieke fiscale constructie, en de politieke onwil om die af te schaffen.

Lees: Wie wil er nog Nike's kopen?

"Het is alsof ik mijn klanten vertel waar je honderd mag rijden,” zei een fiscaal jurist. “Maar ik moet er vanaf nu wel bij zeggen dat ze het risico lopen op imagoschade, als ze daar ook echt honderd gaan rijden. Hoe kan dat?"


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Het is afgelopen seizoen voorgekomen dat James op drie verschillende paren nieuwe schoenen in een week speelde

O ja, de gemiddelde NBA-speler heeft tussen de 150 en 200 paar schoenen per seizoen tot zijn beschikking.