Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

IJsbeertje Knut is miljoenenbusiness

Home

BERLIJN (ANP) - De dierentuin van Berlijn en andere firma's verdienen miljoenen euro's extra dankzij Knut, het razend populaire ijsbeertje. Dit blijkt uit een inventarisatie die Bild, de grootste Duitse krant, vrijdag publiceert.

De 'Zoo' rekent op 300.000 extra bezoekers per jaar, goed voor 3 miljoen euro. De verkoop van jaarabonnementen is al met 80 procent toegenomen.

De dierentuin heeft de merknaam 'Knut' laten registreren om exclusief te kunnen verdienen aan souvenirs als sleutelhangers en dvd's. Volgens experts kan de Zoo aan de Knut-hebbedingetjes 2 à 5 miljoen euro verdienen.

Reclamecampagne

Binnen drie dagen heeft de dierentuin 3000 knuffelberen verkocht voor zo'n 7 euro per stuk. De Zoo heeft een nieuwe bestelling geplaatst van nog eens 10.000 stuks.

Knut werkt nu ook al als model: een sterfotografe nam foto's van het ijsbeertje voor een reclamecampagne van een cosmeticabedrijf.

Extra bewakers

De bedrijfsleiding wijst er in het artikel van Bild op dat de dierentuin ook hogere kosten maakt door Knut. Zo zijn drie bewakers extra in dienst genomen.

Beltoonbedrijf Jamba heeft eigen Knut-ringtones en video's op de markt gebracht. Diverse speelgoedfabrikanten verkopen hun eigen Knut-knuffelberen. Verschillende platenfirma's hebben Knut-liedjes laten opnemen. Een Berlijnse bank komt met een Knut-betaalpas.

Deel dit artikel