Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Idealenkompas koppelt idealen

Home

MAAIKE VAN HOUTEN

Duurzaam denken en doen heeft op internet nu eigen bemiddelingssite

Gezocht en gevonden: publiciteit voor een beginnend duurzaam bedrijf. Gezocht en gevonden: een geschikt onderwerp voor een nieuwe duurzame televisiezender.

Glunderend stonden de vragende en de biedende partij gistermiddag op de Mariaplaats in Utrecht. Bij een speeddate-sessie ter gelegenheid van de lancering van het Idealenkompas zitten Talma Joachimsthal en Judith Belman precies tegenover de juiste man.

In een Utrechts kloostergewelf runnen de twee vrouwen In De Ruimte, een plek waar duurzame ondernemers en flexwerkers aan de slag kunnen. Ook houden ze in de bijzondere omgeving eens per maand een bazar met duurzame en eerlijke producten. Met mond-tot-mond reclame loopt het aardig, maar wat ze nu nodig hebben is publiciteit.

En dat heeft Jaap Huisman nu precies in huis. Hij werkt bij Duurzaam 24 TV, een zender die louter en alleen uitzendingen maakt over 'positieve duurzame zaken in de breedste zin van het woord. De bazar, dat vindt hij een leuk item voor zijn zender. En die maandelijkse avonden 'kletsen in de ruimte', waar de ondernemers vertellen over hun werk, zou dat niet ook wat zijn? Joachimsthal en Belman knikken driftig van ja.

Het drietal laat op deze date-middag in het echt zien hoe het Idealenkompas op internet werkt. Een particulier, of een maatschappelijke organisatie, zoekt hulp. In geld, in middelen, in kennis. Ze maken een profiel aan, en het kompas bepaalt bij welke aanbieders - particulieren of bedrijven - ze terecht kunnen. Ze zoeken zelf uit of dat een nuttige suggestie is. Voor vragers en particuliere aanbieders is deelname gratis. Bedrijven, banken, fondsen, gemeenten en provincies betalen tot 2000 euro.

Het idealenkompas is al een maand op proef in de lucht. Er zijn 66 initiatieven gemeld, en 71 aanbiedingen. De eerste match is inmiddels gemaakt, meldt Kike Oldster van Greenwish, het adviesbureau voor duurzame initiatieven dat het kompas heeft ontwikkeld. Een zelfstandige communicatie-adviseur is in contact gekomen met een kunstenaar die duurzaam werken onder zijn collega's promoot. Ook hij wilde media-aandacht. "En vorige week lag het eerste persbericht er", zegt Oldster.

Voor Linda Otterman uit Zeist komt het Idealenkompas als geroepen. Otterman wilde contact organiseren tussen gezinnen die het moeilijk hebben en mensen voor wie het leven als een zonnetje loopt. In de hoop dat de probleemgezinnen met zo'n vrijwillige coach buiten de professionele hulpverlening zouden kunnen blijven. Maar waar vond deze vrouw geld voor haar ideaal? Op de Idealenmarkt van Trouw klopte ze aan bij de stand van Greenwish. Die verwees haar naar het VSB-fonds, dat graag investeert in maatschappelijke initiatieven. Ze kreeg ook geld van het Oranjefonds en van de gemeente. Otterman begon in maart, en het loopt als een trein, zegt ze. Ze heeft 25 gezinnen 'in de portefeuille', en 23 vrijwilligers.

"En nu zoek ik een accountant die de jaarrekening kan opmaken", kondigt ze aan. Het makkelijkst is als ze er eentje vindt bij de date-sessie. Maar anders, zegt ze, biedt het Idealenkompas vast uitkomst.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel