Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Houdt het dan nooit op met het dieselschandaal?

Home

Marco Visser

Een Volkswagen wordt geïnspecteerd in Michigan. © AFP

Hoe lang duurt het nog voordat Volkswagen zich bevrijdt van het dieselschandaal? Twee jaar geleden begon de ontmaskering en nog altijd stapelen tegenvallers zich op. Ook vandaag weer. 

Volkswagen maakte bekend dat het 2,5 miljard euro extra opzij zet omdat een terugroepactie in de Verenigde Staten moeilijker verloopt dan gedacht. Waarom, daar wilde het concern niets over zeggen.

Lees verder na de advertentie

In totaal heeft VW al meer dan 25 miljard euro betaald aan afkopen van claims, boetes, reparaties en terugroepacties. Daar stopt het niet mee. Er lopen nog allerlei groepsclaims van consumenten die zich gedupeerd voelen. Op de beurs beginnen handelaren zich af te vragen of het ooit ophoudt bij het Duitse autoconcern. VW komt maar niet los van het schandaal, zei een beursanalist in Frankfurt tegen financieel persbureau Bloomberg. Een handelaar in Frankfurt spreekt tegen Reuters over ‘een bodemloze put’.

De 2,5 miljard die VW opzij zet slaat een flink gat in de 4,5 miljard euro winst waar beursanalisten op rekenden in het derde kwartaal dit jaar. De koers ging vrijdagochtend dan ook direct met 4 procent naar beneden. Het loont de afgelopen jaren toch al niet om een aandeel VW te bezitten. In maart 2016 bereikte de koers een hoogtepunt en kostte een aandeel 242 euro. Nu is dat ongeveer 141 euro, wat neerkomt op een daling van bijna 60 procent.

Diverse medewerkers zijn al opgepakt en verhoord in het schandaal. Deze week arresteerde justitie in München een van de voormalige kopstukken van het VW-concern: Wolfgang Hatz. Hij was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dieselmotoren in de periode dat ingenieurs met de sjoemelsoftware aan de slag gingen. Volkswagen schorste Hatz kort nadat het bedrog in september 2015 uitkwam.  

Miljoenen auto's teruggeroepen

Sindsdien heeft de Duitse autobouwer wereldwijd 11 miljoen auto’s teruggeroepen, waarvan 8,5 miljoen in Europa. Europa is dan ook veruit de grootste markt voor Volkswagen, waar ook Audi, Porsche en Skoda deel van uitmaken. 

Elke auto die een soft­wa­re-up­da­te krijgt, kost de autoproducent ongeveer 200 euro

In de VS zijn de Duitsers klein. Toch moet VW daar 15 miljard euro aan boetes afrekenen bij verschillende Amerikaanse autoriteiten omdat het consumenten, dealers en overheden heeft bedrogen. Datzelfde gebeurde in Europa, op grotere schaal zelfs. VW heeft twintig keer zoveel vieze diesels aan Europeanen verkocht dan aan Amerikanen. Toch komen er vanuit Brussel geen hoge boetes, tot ergernis van diverse fracties in het Europees Parlement. Zij vinden dat de Europese Commissie de auto-industrie te veel in bescherming neemt, onder druk van Duitsland.

In dat land zelf kan VW de kosten voor de terugroepacties aftrekken van de belasting. De Süddeutsche Zeitung bracht dat nieuws vorige week naar buiten. Op zoveel begrip van andere lidstaten moet VW niet rekenen. Daar trappelen diverse claimstichtingen van ongeduld om geld te eisen namens hun cliënten. Een van die claimstichtingen is de Nederlandse Volkswagen Car Claim. 

Zij kwamen eerder deze maand met het bericht dat Volkswagens ook na de software-update nog te veel schadelijke stoffen uitstoten. De informatie hadden ze gekregen van een klokkenluider binnen VW. Het bedrijf zelf zegt zich niet te herkennen in de beschuldigingen. 

Deel dit artikel

Elke auto die een soft­wa­re-up­da­te krijgt, kost de autoproducent ongeveer 200 euro