Horeca klaagt over vals spel bij Iens

home

ELISA HERMANIDES en REDACTIE ECONOMIE

uit eten | Geen recensies meer, maar reserveringen. Restaurantwebsite Iens veranderde van strategie en oogst boze reacties.

"Iens werkt oneerlijk. Het is een bewuste keus om niet met ze in zee te gaan." Sophie van der Burg, bedrijfsleider van het Amsterdamse restaurant Apostrof, klinkt resoluut. "Als klein restaurant kunnen we het ook niet betalen."


Iens biedt de mogelijkheid restaurants te recenseren, de beoordelingen te lezen en bij restaurants te reserveren. Sinds de website afgelopen zomer overstapte naar een ander verdienmodel, lijkt Iens niets goed meer te kunnen doen in de horecasector, zo bleek uit de vele boze reacties op vakwebsite Misset Horeca. Afgelopen maand liet ook brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zich negatief uit over Iens.


Wat is er veranderd? Iens-directeur Niels Keizer: "Voorheen betaalden horecaondernemers om tussen de restaurants te staan die via Iens te reserveren zijn. En om hun foto's en menu te kunnen uploaden." Maar dit is afgeschaft bij de overstap naar het systeem van moederbedrijf Tripadvisor, dat Iens begin 2015 overnam. "Nu zie je in eerste instantie alleen de restaurants die via ons systeem te reserveren zijn", zegt Keizer. "Je kunt niet meer betalen om daar tussen te komen, behalve als je besluit met ons reserveringssysteem te gaan werken." Een andere verandering is dat het uploaden van foto's en een menu nu gratis is voor alle restaurants, zegt Keizer. "Dat was eerder niet zo. Eigenlijk is het juist eerlijker geworden."

Lees verder na de advertentie

Niet te zien

Dat beeld heeft niet iedereen. Van der Burg van Apostrof: "Je ziet niet de lijst met de beste restaurants, maar een lijst waarin alleen restaurants staan die werken met het reserveringssysteem van Iens. Oftewel: als je niet betaalt, ben je niet te zien."


Keizer wijst erop dat de lijst met best beoordeelde restaurants nog altijd te zien is, als de websitebezoeker de lijst op een andere manier sorteert. Maar voor Van der Burg verandert dat niets "Bezoekers verwachten bij een recensiewebsite dat je direct de beste restaurants ziet."


Maar dat is nu juist het punt, zegt Keizer. Iens is geen recensiewebsite meer, maar een reserveringswebsite. "Het fenomeen recensiewebsite is niet meer van deze tijd. De recensie is slechts een onderdeel van het keuzeproces." Volgens Keizer zijn het vooral restauranthouders die klagen dat ze niet meer een lijst van de beste restaurants zien. "Onze bezoekers willen gewoon op een makkelijke manier een tafel reserveren in een leuk restaurant."


Brancheorganisatie KHN denkt daar anders over. Voorzitter Robèr Willemsen: "Iens kan wel zeggen dat het nu een reserveringswebsite is, maar iedereen ziet het nog altijd als een beoordelingswebsite, een cijferlijstje. Iens doet er ook niet voldoende aan om dat beeld te veranderen."


Volgens Willemsen moet Iens een keuze maken. "Of je verandert je website zodat iedereen meteen ziet dat het een reserveringswebsite is. Of je maakt geen onderscheid meer tussen restaurants die wel het reserveringssysteem van Iens afnemen en restaurants die dat niet doen."

Marktmacht

KHN vindt bovendien dat Iens sinds de overname van reserveringssysteem Couverts veel te machtig is geworden. "Steeds meer ondernemers hebben de beleving dat ze niet zonder Iens kunnen. Daarom hebben wij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd om naar de marktmacht van Iens te kijken." Tot dusver is de ACM echter geen onderzoek begonnen naar Iens. Terecht, want zo machtig is Iens helemaal niet, zegt Keizer. "Van alle restaurants in Nederland zijn er slechts 4000 op ons reserveringssysteem aangesloten."


Een ander probleem dat KHN heeft met Iens, is dat de reserveringswebsite te duur zou zijn. Het afnemen van het reserveringssysteem van Iens kost 29 euro per maand voor de basissoftware en 69 euro per maand als je extra toepassingen wil. Daarbovenop rekent Iens 2 euro per gereserveerde stoel voor restaurants die de basissoftware hebben en 1,50 euro voor restaurants met de uitgebreide software. "Dat gaat allemaal ten koste van verdiensten van het restaurant en zal uiteindelijk ook worden doorberekend aan de klant", zegt Willemsen. Vandaar dat KHN iedereen adviseert om het reserveren bij het restaurant zelf te doen.


Volgens Keizer valt het wel mee wat Iens verdient per restaurant. "Dat ligt gemiddeld tussen de 1000 en 2000 euro per jaar." Het restaurant kan zelf aangeven hoeveel personen maximaal per avond via Iens kunnen reserveren. "Wij zijn slechts één van de kanalen voor restaurants om klanten te krijgen."


Ondertussen duiken er nieuwe reserveringswebsites op. Zoals Seatsunited, dat zegt voor altijd gratis te blijven voor de restauranthouders. "We willen geld verdienen via advertenties van andere bedrijven op de site", zegt initiatiefnemer John Rietdijk. "Denk bijvoorbeeld aan een nieuw drankje dat op de markt komt."

Iens

Aantal aangesloten restaurants


4000


Het reserveringssysteem kost per maand


euro29 en euro2 per stoel


De luxevariant kost


euro69 en euro1,50 per stoel

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie