Hoogleraar neemt ontslag na fraude

home

In het Rotterdamse stadhuis vullen studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (verenigd in Stichting Belastingwinkel Rotterdam) de belastingformulieren van circa 500 minder bedeelden en oudere Rotterdammers, begin maart. © ANP
Update

Hoogleraar Consumentengedrag en Samenleving Dirk Smeesters van de Erasmus Universiteit heeft ontslag genomen. Dat maakte de Erasmus Universiteit vandaag bekend. Twee artikelen van de professor worden teruggetrokken uit wetenschappelijke tijdschriften.

Er was sprake van 'handelen in strijd met de wetenschappelijke integriteit'. Of de professor ontslag nam vanwege deze kwestie, kon een woordvoerder niet bevestigen. De onderzoekscommissie Wetenschappelijke Integriteit onderzocht zijn werk omdat er vermoedens bestonden dat hij wetenschappelijke fouten had gemaakt.

In de artikelen die worden teruggetrokken staan bevindingen die statistisch gezien hoogst onwaarschijnlijk zijn. De data waarop het onderzoek gebaseerd waren, bleken niet meer beschikbaar te zijn toen daarom gevraagd werd. Smeesters heeft volgens de Erasmus Universiteit zelf toegegeven 'dat hij data zodanig heeft geselecteerd dat de gezochte effecten statistisch significant werden.'

Volgens de universiteit is er geen enkele reden om te twijfelen aan de goede trouw van de andere auteurs van de publicaties.

Diederik Stapel
In november vorig jaar kwam de fraude van hoogleraar Don Poldermans van het Erasmus MC aan het licht. In september werd bekend dat hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg op grote schaal gefraudeerd had met onderzoeksgegevens.

Smeesters, van origine psycholoog, promoveerde in 2003 aan de universiteit van Leuven. Daarna werkte hij als wetenschappelijk onderzoeker aan de Tilburgse universiteit bij de vakgroep marketing. Daar werkte ook Diederik Stapel. In 2007 stapte Smeesters over naar de Rotterdam School of Management, waar hij in 2011 hoogleraar werd, aldus NRC Handelsblad.

Onderzoeken
De Belgische marketingdeskundige haalde eerder dit jaar populaire media met zijn onderzoek, dat aantoonde dat mensen met slordige bureaus efficiënter werken. Eerder publiceerde hij een onderzoek waaruit bleek dat mensen die aan de dood denken meer snoepen. Dit kreeg veel aandacht in de Verenigde Staten, waarin na 9/11 vergelijkbare gedragingen waren waargenomen. In de discussie over de rol van reclame in het ontstaan van eetstoornissen, speelde hij ook een belangrijke rol met zijn onderzoek dat uitwees dat een bedrijf beter kan adverteren met niet al te dunne fotomodellen, weet het NRC Handelsblad. Smeesters is namelijk gespecialiseerd in het onderzoek naar de vaak onbewuste beweegredenen van het gedrag van mensen, in het bijzonder consumenten.

De universiteit heeft de webpagina van de hoogleraar inmiddels van de site verwijderd.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie