Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoog, hoger, hoogst: groot denken kan weer in Rotterdam

Home

Joost van Velzen

Artist impression van de Cooltower, 50 verdiepingen en 150 meter hoog, ontworpen door architectenbureau V8. © x

Er wordt in Rotterdam hard gewerkt aan The Muse (75 meter), Up-Town (107 meter), Cooltower (150 meter). En nog vele torens meer.

Met eindelijk groen licht voor de bouw van de 150 meter hoge Cooltower, deze week, zit de bouw weer volop in de lift. De economie sterkt aan; na een lange crisis zijn weer echt grote projecten mogelijk, merken architecten en projectontwikkelaars. Vooral Rotterdam kan de voortrekkersrol van torenflatstad weer op zich nemen.

Lees verder na de advertentie

Op het moment klimt aan de Maas het ene na het andere (hoog)bouwproject richting de wolken. Zo verrijst op het Wijnhaveneiland de Up-Town (107 meter). Langs de Maas wordt gewerkt aan de Terrace Tower (107 meter). Met Bright (70 meter) is begonnen. Het prestigieuze appartementencomplex Fenix Lofts staat in de steigers. Het Forum (wonen, winkels) aan de Coolsingel is van start gegaan. Bij The Muse (75 meter) staan de bouwkranen klaar. De Rotta Nova komt eraan. Het Depot, de uitbouw van museum Boijmans, schiet al aardig op. Voor de New York-achtige wijk Little C aan de Coolhaven wordt de grond bouwrijp gemaakt. Het is maar een greep.

Jos Melchers, directeur gebiedsontwikkeling van de gemeente Rotterdam: "Er zit buitengewoon veel in de pijplijn en vele lichten staan op groen. Ik verwacht dan ook meer grote projecten. We kijken nu naar nieuwe oeververbindingen en de ontwikkeling van oude havengebieden. Er is een enorme vraag naar wonen en dus naar bouwen."

Ik schat de kans op 75 procent dat Dutch Windwheel er komt

Peter Oussoren

Stroomversnelling

Dat betekent dat een megaproject als Feyenoord-City, een compleet nieuw stadsdeel 'op Zuid' rondom een nieuw voetbalstadion voor Feyenoord, zomaar in een stroomversnelling terecht zou kunnen komen. Ook de Dutch Windwheel, een duurzaam hotel- en wooncomplex dat 160 meter vanuit het water moet oprijzen, is misschien toch geen luchtbel. "Ik schat de kans op 75 procent dat Dutch Windwheel er komt", zegt Peter Oussoren, als strategisch adviseur Ruimte en Vastgoed bij APPM betrokken bij het project. "De woorden zetten zich nu om in daden."

Het is een kwestie van tijd voor ook het laatste stukje van de Wilhelminapier, aan de Kop van Zuid, is volgebouwd met een paar reuzen. Die zijn al ontworpen. De Havana en de Philadelphia moeten 150 en 70 meter worden en zouden dan naast de onlangs gereedgekomen Boston en Seattle komen.

Eerder werd voor de pier al eens Peter Stuyvesant Building getekend (tussen de 165 en 180 meter hoog) maar dat voorstel overleefde de crisis niet. Waardoor een échte slungel op 'klein Manhattan' nog even op zich laat wachten.

Al is hoogte volgens Melchers geen doel op zich: "Wij streven als stad naar kwaliteit en diversiteit. Het moet geen verzameling grootse gebaren worden."

Inhaalslag

Bij architectenbureau V8 uit Rotterdam, dat de Cooltower (50 verdiepingen) ontwierp, kunnen er geen grootse gebaren genoeg zijn. De sfeer zit er goed in nu die 150 meter eindelijk de lucht in mag. "We kunnen hem straks zo vanuit het raam zien opstijgen, echt heel bijzonder", zegt Michiel Raaphorst van V8.

Hij merkt aan alles dat de tijd, na een zware crisis, nu weer rijp is voor grote bouwprojecten: "Er is een geldvlucht gaande van vastgoedfondsen die in deze stad willen investeren. Daar komt bij dat Rotterdam een inhaalslag heeft te maken op het gebied van verdichting van het centrum. Woontorens zijn daar voor een ideale oplossing. 200 meter en hoger gaan we nog wel aantikken."

In de andere grote steden bloeit de bouw eveneens, maar met name Amsterdam en Utrecht bouwen vooral heel véél woningen, niet heel hoog en groot. Die 'landmarks' kunnen nu eenmaal makkelijker worden gebouwd in Rotterdam, dat niet de 'handicap' heeft van een historische binnenstad.

Bouwwoede is losgebarsten

Toch is het hoogbouwtaboe ook uit Mokum wel verdreven, nu de druk op de woningmarkt zo groot is. "Kijk maar eens", zegt Jeroen van Schooten van het Amsterdamse Team V Architectuur. Trots toont hij de maquettes die overal op het bureau staan opgesteld.

Waar het in crisistijd nog bij maquettes bleef, worden ze nu echt gebouwd. Team V is bijvoorbeeld medeverantwoordelijk voor het Zuidasdok, een enorm project waar vervoer, wonen en werken boven- en ondergronds samenkomen. Of de woontorens in Amsterdam-Noord, en de toren bij de Rai in Amsterdam-Zuid. Van Schooten: "We merken weliswaar sinds een jaar of twee dat het weer aantrekt, maar de bouwwoede is nu serieus losgebarsten. Ook vanuit de overheid komt er nu meer op gang."

De Zalmhaventoren is met 215 meter het hoogste gebouw dat nu in Rotterdam gepland is

Een nadeel van grote, vooral hoge kantoor- of wooncomplexen is de lange adem die ervoor nodig is om ze ook daadwerkelijk van de grond te krijgen, vertellen alle architecten en projectontwikkelaars. Hoe gunstig de economische omstandigheden ook zijn, zeker in dichtbevolkte binnensteden zorgen bezwaarprocedures van omwonenden voor lang oponthoud.

Metropool tussen de wolken

Dat houdt het sein nog even op rood voor de kers op de hoogbouw-taart: de drie woontorens van het Rotterdamse complex De Zalmhaven, waaronder een joekel van 215 meter hoogte. "Het bezwaar is nu voorlopig verworpen, maar mensen kunnen nog tot 12 februari in beroep", laat een woordvoerster van medeontwikkelaar AM weten.

'Een metropool tussen de wolken' heet de Rotterdamse toren ronkend op de website AM en Amvest. Dit kan de hoogste torenflat van de Benelux worden. Dat het Maasgebouw - met ruim 164 meter nu de hoogste - wordt onttroond staat vast, weten ze bij AM zeker. Hun Zalmhaventoren heeft met 215 meter de beste papieren.

Dat er weer vaart zit in de bouw, komt niet alleen door de aantrekkende economie, maar óók doordat de mensen die in die grote gebouwen moeten wonen er weer vertrouwen in hebben: "Tijdens de crisis was er een soort collectieve angst om te verhuizen. Nu kan het weer, en daar merken wij à la minute iets van."

Lees ook: Rotterdam is niet meer de probleemstad van weleer


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Ik schat de kans op 75 procent dat Dutch Windwheel er komt

Peter Oussoren

De Zalmhaventoren is met 215 meter het hoogste gebouw dat nu in Rotterdam gepland is