Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoofdkantoor van luchthaven Schiphol is 'spannend'

Home

ROBBERT ROOS

AMSTERDAM - Transparantie is het codewoord in het nieuwe hoofdkantoor van Schiphol, pal naast museumt Aviodome.

De Rotterdamse architect Wim Quist bedacht een concept waarbij voor zoveel mogelijk contact tussen de werknemers wordt gezorgd. Geen gesloten kantoorgangen met kantoorcellen meer, ook geen kantoortuinen, maar 'middenzones' met aan weerszijden werkruimtes die door middel van een glazen wand met alles en iedereen in verbinding staan. Het lijkt de Schiphol-werknemers niet te deren dat op een maandagnamiddag vijftien paar nieuwsgierige ogen bij hun kamer naar binnen blikken. Het is het beste bewijs dat het principe van 'alles zichtbaar' - dat overal in het kantoor geldt - ook werkelijk werkt. Of het nu gaat om de volleyballers in de gymzaal, de werknemers in de kantorenblokken of de vergaderende directiestaf, ze lijken er allemaal inmiddels aan gewend. Ook de middenzones - met de archiefkasten, de fax, de printer, het kopieerapparaat, de koffie-automaat en een zithoekje - worden op het eerste gezicht goed gebruikt.

En zo wilde president directeur Hans Smits het ook. “We wilden dat het kantoor zou uitnodigen tot communicatie, en die als het ware zou 'afdwingen'.” Wim Quist was de architect die daarvoor moest zorgen. Zijn ontwerp is helder en complex tegelijk. Helder in de duidelijke opzet en looproutes door het gebouw, complex door de veelheid aan functies die met elkaar verweven moesten worden.

Om alles enigszins een eigen plek te geven heeft Quist een gebouw gemaakt met in elkaar overvloeiende paviljoenen. Het geheel wordt gedragen door een lang gekromd middenstuk, dat deels entree en overgangsgebied is en deels kantoorruimte. Aan de linkerkant is een S-vormig bouwdeel van twee verdiepingen geplaatst met alle facilitaire onderdelen (restaurant, gymzaal, reisbureau, drukkerij, winkeltjes). Aan de rechterkant steken twee langgerekte kantoorblokken uit de gekromde wand. In het midden is de entree weggewerkt onder een verhoogd halfrond vergaderblok. Zo'n zelfde blok, maar dan gespiegeld, zit aan de andere zijde van het gebouw. Hierin bevindt zich het auditorium.

De opzet zorgt van buiten voor een grillig gebouw met vele gezichten. Daardoor is het ook een spannend gebouw. Helaas echter is de buitengevel van top tot teen, op de ramen na, bekleed met grijze aluminium platen. Meteen krijgt het hoofdkantoor daardoor iets van een bedrijfsfort. Of die ongenaakbaaheid nog iets gerelativeerd kan worden, hangt af van de beplanting rondom het gebouw, naar een ontwerp van landschaps-achitectenbureau West 8.

Door de grijze bekleding is het hoofdkantoor van Schiphol ook een sober gebouw geworden. Volledig naar tevredenheid van Hans Smits: “We hebben er lang over gedaan voordat we besloten om voor onszelf een gebouw neer te zetten, onze klanten gingen altijd voor. We hebben ook een zuinige cultuur en wilden een sober en doelmatig gebouw. Daarnaast vonden we dat de prijs per vierkante meter niet hoger mocht zijn dan bij de gebouwen die we voor onze klanten bouwen. ”Uiteindelijk kost het hoofdkantoor 120 miljoen gulden. Aan de tweede fase van het project is inmiddels begonnen. Nu zitten 400 werknemers al op hun plek, midden 1997 moeten alle 900 werknemers hun transparante kantoor hebben betrokken. Voor de komende jaren zit de luchthavenleiding dus goed. Als de hele luchthaven tegen die tijd niet moet verhuizen.

Deel dit artikel