Hogesnelheidslijn weer 300 miljoen duurder

home

Redactie

De Fyra. © ANP

De hogesnelheidslijn (hsl) tussen Schiphol en Antwerpen is weer duurder geworden. Minister Schultz van Infrastructuur moet 300 miljoen euro bijbetalen voor de 'grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis'.

De exploitatie van de lijn is verre van kostendekkend. Reizigers op de hsl moeten een toeslag betalen. Te weinig mensen zijn hier toe bereid. Eerder verlaagde de NS al deze toeslag. Sindsdien zitten de snelle treinen iets voller.

Minister Schultz is bereid dit bedrag bij te passen, maar dan moeten ook gewone treinen over het speciale hsl-traject mogen rijden. Ook moet er meer concurrentie op het spoor komen. De minister is hierover nog in onderhandeling met de NS.

Zonder hulp zou de lijn anders failliet te gaan, wat een strop van naar schatting 2,4 miljard euro zou betekenen. De hulp van Schultz betekent een tegenvaller op haar begroting, die ze volgens de begrotingsafspraken zelf moet zien op te lossen.

NS op belangrijkste spoortrajecten
Minister Schultz wil dat de NS ook na 2015 het reizigersvervoer blijft verzorgen op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. Dat plan wil zij vrijdag bespreken in de ministerraad.

De huidige concessie om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet loopt per 2015 af. Een nieuwe concessie is te vergeven voor de periode 2015-2025 en daarvoor heeft de VVD-bewindsvrouw opnieuw de NS op het oog, melden diverse bronnen op het Binnenhof.

De samenstelling van dat kernnet laat Schultz niet in stand. Enkele spoorlijnen in Limburg mogen worden aanbesteed, waardoor ook andere vervoerders dan NS kunnen proberen een concessie te krijgen om daar treinen te laten rijden. Een onderzoek moet leren of dat ook met drie andere lijnen kan. Het zou gaan om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert.

Ook nu zijn er al andere vervoerders dan NS actief op de lijnen die buiten het hoofdrailnet vallen.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie