Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hogesnelheidslijn onder Chicago prooi voor Elon Musk

Home

Johan van Heerde

Elon Musk voor een foto van de testtunnel in Los Angeles. © REUTERS

The Boring Company, het tunnelboorbedrijf van Elon Musk (Tesla), heeft met de aanleg van een hogesnelheidsverbinding onder Chicago een megaklus in de wacht gesleept.

Chicago heeft The Boring Company van Tesla-oprichter Elon Musk de opdracht gegeven voor de aanleg van een ondergrondse hogesnelheidslijn. De nieuwe tunnel moet een snelle verbinding vormen tussen vliegveld O’Hare en het stadscentrum van Chicago, een afstand van 24 kilometer. Opvallend: ervaring met de bouw van een dergelijke tunnel heeft het bedrijf van Musk amper, The Boring Company bestaat nog maar achttien maanden.

Lees verder na de advertentie
We wedden op een man die niet graag faalt, en hij heeft al wat bewezen

Rahm Emanuel, burgemeester Chicago

De aanleg van de tunnel is voor excentriekeling Musk daarom vooral een prestigeproject waarin hij eens te meer wil bewijzen dat hij zijn woorden kan omzetten in daden. Soms lukt dat. Een megabatterij - de grootste ter wereld - bouwen in 100 dagen? Musk deed het in het hete Australië. Een kersenrode sportwagen in een baan om de zon schieten? De gloednieuwe Falcon Heavy-raket van Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX speelde het klaar in februari.

Dadendrang

De dadendrang van Musk komt voort uit zijn behoefte om de wereld een stukje beter te maken. Anderhalf jaar geleden deelde Musk zijn irritatie over de verkeersdrukte in Los Angeles op Twitter. Met daar achteraan: “Ik ga een tunnelboormachine bouwen en begin gewoon met graven”. Zoals vaker bleek het menens bij Musk toen hij zijn bedrijf The Boring Company publiekelijk maakte.

“We wedden op een man die niet graag faalt, en hij heeft al wat bewezen”, zei burgemeester Rahm Emanuel van Chicago in het dagblad Chicago Tribune. Een gok is het zeker. The Boring Company heeft nog nooit een werkende ondergrondse verbinding aangelegd. Wel test het bedrijf met de aanleg van een tunnel bij het hoofdkantoor van SpaceX in Los Angeles. De eerste foto’s van die tunnel werden door Musk al gedeeld maar er rijdt nog niets doorheen. 

240 kilometer per uur

Dat laatste wordt in Chicago wel van Musk gevraagd. O’Hare is een van de drukste vliegvelden ter wereld en het steekt het stadsbestuur dat een trip naar het centrum van Chicago nu nog 40 minuten duurt. In de nieuwe tunnel moeten elektrisch aangedreven wagentjes gaan rijden met een snelheid tot 240 kilometer per uur. De reistijd wordt zo beperkt tot 12 minuten.

De snelle karretjes zijn gebaseerd op een nieuw model van Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s waar Elon Musk bekend mee werd. Daarmee is ook meteen de link gelegd met een droom van Musk die hij niet heeft kunnen waarmaken. Het lukt Tesla niet om wekelijks genoeg auto’s van de band te laten rollen en dit jaar verliest het bedrijf zo’n 5500 euro per minuut. De autobouwer bestaat inmiddels vijftien jaar maar maakte nog nooit winst. Investeerders van Tesla vragen zich inmiddels hardop af of Musk niet teveel van zijn tijd steekt in ondergrondse tunnels en ruimtevaartuigen. 

Lees ook: 

Elon Musk flikt het: raket met een Tesla op weg naar de zon
Elon Musks 'superbatterij' op tijd klaar
Tesla verliest elke seconde 90 euro: hoe de pioniersrol het bedrijf opbreekt


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

We wedden op een man die niet graag faalt, en hij heeft al wat bewezen

Rahm Emanuel, burgemeester Chicago