Hoe tolerant zijn wij homo's eigenlijk zelf?

home

Gertbert van Loenen

©Thinkstock

De Gay Pride komt er aan. Over zeven dagen varen de boten weer door de Amsterdamse grachten, als afsluiting van de Prideweek. Homoseksualiteit is zichtbaar geworden in Nederland. Gelukkig, want daardoor valt het niet meer te onderdrukken.

Jammer alleen dat homoseksualiteit nu een stok is geworden om andere minderheden mee te slaan. Zo mag van sommige homo's minister Marja van Bijsterveldt zaterdag niet meevaren. Op Facebook groeit een actie tegen haar. Er wordt opgeroepen tot een fluitconcert vanaf de kade, boegeroep, het demonstratief toekeren van de rug en zelfs is er een oproep te vinden om waterbommen te gooien vanaf de bruggen, meldt Henk Krol van de Gaykrant, die dit laatste trouwens afkeurt. Wat heeft ze misdaan dat ze met waterbommetjes rekening moet houden?

Van Bijsterveldt weigert scholen te verplichten voorlichting te geven over homoseksualiteit.

Nu zou het best fijn zijn als alle middelbare scholen aandacht schenken aan homoseksualiteit. Maar moet de overheid scholen die niet willen, daartoe dwingen? Mogen ouders, om het scherper te formuleren, scholen oprichten waar hun kinderen leren dat wij als homo's niet deugen?

Dat er inderdaad zulke scholen zijn - die homoseksualiteit afkeuren en dat hun leerlingen ook bijbrengen - is jammer. Maar zolang ze niet aanzetten tot geweld tegen homoseksuelen mogen ze hun ideeën verspreiden. Hun leerlingen doen ze daarmee tekort, bovenal de prille homo's onder hen. Maar het alternatief is erger: een meerderheid die voorschrijft welke opvattingen zijn toegestaan en welke niet. Dan krijgen we een overheid die schedels licht om te kijken of er het juiste gedachtengoed in zit. En zo niet, dan komt er 'voorlichting' om het brein te zuiveren.

Dat is precies wat het COC, de Gaykrant en actievoerders tegen Marja van Bijsterveldt nu eisen van de overheid: ram de schooldeuren open, jaag de voorlichters naar binnen en predik tolerantie. Zo zijn wij homo's de frontlijn geworden van de meerderheid - een meerderheid die een minderheid wil dwingen haar mening bij te stellen. Het kan verkeren.

Opvallend genoeg zijn het in Nederland politici die zich ruimdenkend noemen die hier het hardste voor pleiten. Het meest ruimdenkend is natuurlijk D66: als er in Nederland ooit weer een inquisitie komt die foute opvattingen gaat bestraffen, dan levert deze partij de groot-inquisiteur.

Want gij zult van homo's houden!

Deze dwang om ruimdenkend te zijn heeft homoseksueel Nederland verleid. Veel homo's zien niet eens meer hoe tegenstrijdig dat is, een overheid die tolerantie afdwingt.

Maar als vrijheid van meningsuiting echt bestaat, mogen mensen homoseksualiteit afwijzen. Daarom moeten wij, homo's, voor onze rechten opkomen in een open debat, dat wil zeggen in een debat waarvan de uitkomst niet van tevoren vaststaat. Als iemand na afloop concludeert dat hij ons nog steeds smeerlappen vindt, is dat zijn goed recht. Dát is nou vrijheid. Gaat de overheid dat tegenwerken door 'voorlichting', dan hebben we een tolerantiedictaat, maar nog geen tolerantie. Integendeel. Je krijgt hoogstens schijntolerantie, waar je niet op kunt bouwen.

Een tweede reden dat sommigen Marja van Bijsterveldt willen weren van de Canal Parade is dat zij ruimte biedt aan ambtenaren die weigeren homoseksuelen te trouwen. Nederland heeft tien jaar geleden het huwelijk voor twee mannen of twee vrouwen opengesteld, maar enkele ambtenaren met gewetensbezwaren mogen weigeren zulke huwelijken te sluiten. Hoe erg is dat? Zo erg dat Van Bijsterveldt, die zelf voor het homohuwelijk is, daarom niet welkom zou zijn?

Het is wel een kunst om altijd ontevreden te blijven. Leef je als homo in een tijdperk dat meer vrijheid biedt dan ooit, in een land dat als eerste het homohuwelijk mogelijk maakte, zijn sommigen nog boos. Dreigen ze waterbommetjes te gooien naar de minister.

En zo verandert de Canal Parade in een toogdag voor stampvoetende krengetjes.

Waar komt die onvrede toch vandaan?

Die heeft met homoseksualiteit weinig te maken. Het gaat om iets anders: van homoseksualiteit is een instrument gemaakt om gelovigen mee te slaan. Homoseksuelen worden afgebeeld als minderheid die door Marokkanen en christenen wordt belaagd, omdat homoseksualiteit het belangrijkste wapen is geworden in een strijd die seculieren voeren tegen gelovigen.

Het is de vraag of het cliché dat gelovigen homo's discrimineren, terecht is. En het is de vraag of dat cliché in het belang van homoseksuelen is.

Begin jaren zestig, toen iedereen in Nederland nog gewoon homo's discrimineerde, waren het een paar dominees die op de toenmalige Ikor-radio over homoseksualiteit begonnen. De hippies zaten nog op school en de liberalen rookten rustig hun sigaren, maar een paar prominente protestanten deden hun mond open om homofobie aan de kaak te stellen.

Het is vergeten, want het past niet in het simpele wereldbeeld dat ons wordt opgedrongen: dat van de verlichte seculieren, die strijden tegen de achterlijke gelovigen, met de homo's als dankbaar lijdend voorwerp. Ruimdenkendheid kan in die visie niet uit de hoek van gelovigen voortkomen, en niet-gelovige mensen moeten haast wel de bron van alle vooruitgang zijn. Want je hebt de moslims, die zijn heel erg, en christenen, die zijn een beetje erg, en allemaal willen ze hun waarden opleggen aan anderen. Daartegenover heb je de verlichte mens die ruimdenkend is en iedereen in zijn waarde laat. Religie is dwang, atheïsme is vrijheid: in dat malletje wordt heel Nederland momenteel geperst.

Intussen stuit je bijvoorbeeld in de Protestantse Kerk als homoseksueel op meer ruimdenkendheid dan als christen in de homoscene, waar een vanzelfsprekende, niet meer bespreekbare afkeer heerst van iedereen die er een geloof op nahoudt. Homo's zijn de überseculieren geworden, de stoottroepen van de nieuwe intolerantie.

Dat veel christenen uitgesproken homovriendelijk zijn, dat veruit de meeste christelijke scholen absoluut geen probleem hebben met een homo voor de klas, dat het CDA niet alleen praat over homo's maar ze daadwerkelijk aan de macht brengt (het is sinds jaar en dag de partij met de meeste openlijk homoseksuele politici), dat past niet in het beeld en wordt dus voor het gemak genegeerd. Maar die ene school met de Bijbel in Emst die een homoseksuele leraar dwong te vertrekken, die trok massaal de aandacht. Kijk, daar heb je ze: christenen die een homo discrimineren!

De gretigheid waarmee Nederland zich stortte op deze leraar, die vergeefs vroeg om met rust te worden gelaten, zegt meer over de behoefte om vooroordelen over christenen in stand te houden, dan over oprechte steun voor die docent.

Eerst had je de Middeleeuwen, toen iedereen gelovig was, dus dat was erg. Gelukkig kwam toen de Verlichting en werd alles beter, want toen begonnen de mensen hun geloof te verliezen. En Nederland is van alle landen het meest verlicht, daarom zijn wij ook zo ontzettend ruimdenkend. Alleen sommige boeren en immigranten zijn nog niet zover. Die hebben voorlichting nodig.

Immigranten die een Nederlands paspoort krijgen, worden sinds enkele jaren op het gemeentehuis uitgenodigd voor een inburgeringsritueel. Oskar Verkaaik beschrijft deze nieuwe plechtigheid in zijn boek 'Ritueel burgerschap'. Driemaal raden waar de wethouder, de burgemeester of de ambtenaar het meest over spreekt als hij de immigranten hun laatste lesje Nederland geeft: homoseksualiteit. Dat is het onderscheidende kenmerk van Nederland geworden.

Is er dan geen probleem met immigran- ten die homo's hun huis uit pesten? Zijn er dan geen boeken waarin moslims worden opgeroepen ons van hoge gebouwen te gooien?

Jazeker is er een probleem, en dat is precies waar de overheid aan zet is. Zij moet naleving van de wet afdwingen en die is vrij duidelijk over het van gebouwen afgooien of wegpesten van homo's. In plaats van de overheid te vragen om tegenstribbelende minderheden te dwingen van ons te houden, kunnen we beter van haar eisen dat zij ons beschermt. Niet tegen haat, want in een vrij land mag iedereen ons haten, maar wel tegen geweld en tegen oproepen tot geweld. De wet is de grens; wie zich daaraan houdt mag verder denken wat hij wil.

Net alsof we in een vrij land leven, zeg maar. Maar in Nederland zijn het gek genoeg vooral liberalen, ruimdenkenden, of hoe ze zich ook noemen, die de vrijheid willen intomen.

En elke keer als ruimdenkend, verlicht Nederland zich wil afzetten tegen minderheden met een afwijkende mening, komen ze met homoseksualiteit aanzetten. Nederland is ruimdenkend, en daarom is er alleen plaats voor mensen met de juiste denkbeelden: voor homo's, tegen religie.

Zelfs in Frankrijk met zijn laïcité wordt de Verlichting niet zo vulgair, zo plat, zo antireligieus uitgelegd als in Nederland. Maximilien de Robespierre, de man die na de Franse Revolutie bepaalde wie er naar de guillotine moest vanwege verkeerde gedachten, is hier gay geworden. Maar zoals dat gaat met Robespierre's: uiteindelijk ging zijn eigen kop eraf.

Want het is gevaarlijk om van je macht te genieten en te bepalen wie de juiste, wie de verkeerde gedachten koestert. Straks zijn de verhoudingen misschien veranderd en zijn jouw gedachten opeens verkeerd in de ogen van de meerderheid. Daarom is vrijheid wat telt, de vrijheid van de eenling om af te wijken van de meerderheid.

Op dit moment zijn homo's in de mode, bruikbaar als we zijn in de strijd tegen immigranten, tegen gelovigen, en bovenal tegen gelovige immigranten. Maar beklijft de liefde van de meerderheid, als er straks andere kwesties spelen? Zou een land waar de meerderheid voorschrijft wat de minderheid moet denken op den duur niet heel akelig kunnen worden, juist ook voor minderheden?

Terecht gruwen we van cursussen waarin homo's, onder druk van de meerderheid, in hetero's worden veranderd. Even erg is 'voorlichting' waarbij mensen van staatswege worden bewerkt om van homo's te gaan houden.

Laten die laatste anderhalve man en een paardenkop die homoseksualiteit afwijzen daar in volharden. Hun vrijheid is onze vrijheid: als die minderheid wordt aangepakt, dan straks ook andere minderheden. Niets is zo gevaarlijk als een tolerantiedictaat dat de meerderheid oplegt aan minderheden.

Dus laat Marja van Bijsterveldt gewoon lekker meevaren.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie