Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoe ontkantel je een Mercedes ?

Home

SYBE I. RISPENS

Drie maanden krijgen de technici in Stuttgart de tijd om de bedachte oplossing in de praktijk om te zetten. In februari 1998 moet de verbeterde Baby Benz van de band rollen. Tot die tijd is de productie van de A-klasse stopgezet. De Mercedes-ingenieurs willen hun geesteskind vooral een stuk slimmer maken: moderne elektronica moet het gaan opnemen tegen dwarsliggende elanden.

De A-klasse, het nieuwste model van Mercedes, blijkt een virtuele eland slechts met moeite te kunnen ontwijken. Gaat hij te scherp door de bocht, dan landt de 'Baby Benz' met alle vier wielen omhoog. Toch won de 'ster met krassen' vorige week twee belangrijke prijzen: de 'grote autoprijs van Oostenrijk' en het 'gouden stuurwiel' van het Duitse blad Bild am Sonntag. Dat de prijzen werden uitgereikt is mede te danken aan intelligente elektronica die het kiepgrage kleintje stabieler moet gaan maken.

Het uitgekiend besturingssysteem waarmee de A-klasse voortaan ook bij een extreme slalom-rit op de weg moet blijven, heet Electronic stability program (ESP). Het is een aantal jaren geleden door Mercedes en het elektronicaconcern Bosch gezamenlijk ontwikkeld en in enkele luxemodellen al ingebouwd.

Het veiligheidssysteem is vergelijkbaar met het inmiddels gangbare antiblokkeer-systeem, dat verhindert dat de wielen tijdens het remmen blokkeren. Maar het nieuwe regelsysteem doet veel meer: het let ook op de snelheid van de wagen, het toerental van de motor en het rijgedrag. Gaat de bestuurder bovenop de rem staan of geeft hij een ruk aan het stuur, dan rekent het systeem in een fractie van een seconde uit of de auto daarbij nog op de been kan blijven.

Hart van het systeem is een speciaal door Bosch ontwikkelde sensor die kan registreren of de auto om zijn eigen as begint te draaien. De sensor die tot dusver werd gebruikt, heeft de afmetingen van een flink woordenboek, maar rond het verschijnen van de verbeterde A-klasse is er een nieuwe sensor klaar die supergevoelig is, goedkoop valt te produceren en gemakkelijk in een luciferdoosje past.

De nieuwe sensor bestaat uit een zogeheten micromechanische chip, niet groter en dikker dan een vingernagel. Daarin zitten naast elkaar twee microscopisch kleine schijfjes silicium, elk een twintigste millimeter groot, die met veertjes aan de zijkant zijn vastgemaakt. Beide schijfjes worden zo aangestuurd dat ze met een hoge frequentie trillen.

Zolang de chip stilligt, blijven de schijfjes in een rechte lijn heen en weer bewegen. Gaat de chip om zijn as roteren, dan zullen de trillende schijfjes door hun eigen massa-traagheid die beweging niet meteen kunnen volgen, zoals de slinger van een klok ook niet direct reageert op een duw tegen de buitenkant. De zijwaartse afwijking van de trilplaatjes wordt gemeten en doorgegeven aan de centrale computer.

Geven de meetwaarden van het apparaatje, gecombineerd met de resultaten van een tiental andere sensoren aan dat er een gevaarlijke situatie dreigt, dan grijpt de boordcomputer razendsnel in door gas terug te nemen of door op een of meer wielen af te remmen.

Slippen bijvoorbeeld de achterwielen weg, dan remt het systeem op een van de voorwielen, waardoor de wegglijdende wielen worden gedwongen weer te gaan sporen. Schuiven de voorwielen in een bocht rechtuit, dan wordt er op een van de achterwielen zoveel bijgeremd dat het voertuig terug op koers komt.

De stabiliserende ingreep is niet eenmalig, maar past zich continu aan de rijsituatie aan en blijft net zolang actief tot het slipgevaar geweken is. Uit tests met proefpersonen is gebleken dat driekwart van de rijsituaties waarbij een auto normaal gesproken onbestuurbaar zou worden, met ESP nog controleerbaar is.

De elektronica mag dan nog zo slim zijn, van verschillende kanten is al kritisch opgemerkt dat het met de verbeteringen aan de Baby Benz niet alleen bij het elektronisch gladstrijken van mechanische fouten mag blijven. Immers: wat gebeurt er als het systeem eens uitvalt? De met de Baby Benz omgeslagen Zweedse testrijder Robert Collin schamperde al dat ESP hetzelfde is als “een etterbult met een pleister afplakken”.

Over de 'etterbult', de mechanische oorzaak van de omkiepende A-klasse, is inmiddels veel gespeculeerd. Ligt het zwaartepunt van de carrosserie te hoog? Is de speciale bodemconstructie te stijf? Verhindert de starre achteras het indraaien van de achterwielen in de bocht, waardoor ze te snel wegglijden?

Het team van jonge, soms pas afgestudeerde ingenieurs die de A-klasse heeft ontworpen, krijgt nu het verwijt te horen dat het te veel heeft vertrouwd op computersimulaties en te weinig zijn ontwerp in de praktijk heeft uitgetest.

Hoe het ook zij, Mercedes heeft inmiddels beloofd dat de verbeteringen van de A-klasse niet tot de inbouw van slimme elektronica beperkt zal blijven. Zo krijgt de vernieuwde Baby Benz bredere en steviger banden. Ook zullen de veren iets korter worden, waardoor het zwaartepunt van de carrosserie lager komt te liggen. En stuggere schokdempers moeten het slingeren van de wagen beter opvangen.

“Maar”, zo zucht een duidelijk vermoeide persvoorlichter van Mercedes, “wat we ook zeggen - kortere veren, langere veren, stuggere veren - er zijn altijd mensen die menen dat het onvoldoende is.”



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie