Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoe je gezien wordt op internet

Home

Ellis Ellenbroek

Het Centrum voor Werk en Inkomen van Assen wijdt de landelijke actieweek voor 45-plussers aan zelfstandigen. Dat gebeurt met een workshop hoe ze zichzelf bij Google in de kijker spelen.

Wie met Google niet te vinden is, kan het als zelfstandig ondernemer wel schudden. Daar kwam het betoog van Frank Husmann gisteren op neer. De specialist in zoekmachinemarketing was uitgenodigd door het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Assen, in de week waarin CWI’s in het hele land speciale activiteiten hebben voor werkzoekende 45-plussers.

In een bovenzaaltje van het CWI hangen zo’n twintig starters aan de lippen van Husmann, die bij het bedrijf Search Factory werkt. Sommige ondernemers kennen elkaar van een CWI-cursus succesvol ondernemen. Een flink aantal heeft rond zijn vijftigste afscheid genomen van een baas om voor zichzelf te beginnen, vaak met een adviesbureau. Maar een edelsmid uit Haren doet ook mee, en een vrouw die de markt wil veroveren met haar webwinkel in fluwelen klompsloffen, en een man die watermeters verkoopt.

De aanwezigen leren hoe ze slim betaald adverteren op het internet. Een kwestie van goed nadenken bij welke zoekwoorden hun advertentie tevoorschijn moet floepen op de schermen van surfers.

Een deelnemer die een reïntegratiebureau is begonnen, krijgt de tip dat het zoekwoord ’reïntegratiebureau’ veel te algemeen is. „Doe dan in elk geval reïntegratiebureau Assen.”

„Google heeft robotjes die het net afstruinen”, vertelt Husmann, die smakelijke anekdotes opdist over hoe de zoekmachine te manipuleren is. Zo was er een hype dat Amerikaans weblogs allemaal over George Bush als een stupid monkey (stomme aap) schreven. „In no time was de eerste treffer bij het googelen van stupid monkey George Bush.”

Husmann waarschuwt de ondernemers niet te bezwijken voor grafische vormgevers die hun sites ontwerpen. Vaak willen die mooie plaatjes op plekken waar volgens marketingonderzoek juist contactgegevens moeten staan, of een handig zoekboxje.

Met veel tekst op een webpagina is het ook uitkijken, zegt Husmann. „Mensen scrollen niet helemaal naar beneden. Vaak lezen ze alleen de eerste zin.”

Veel verschillende webpagina’s laten zien op de site is weer wel een must. „Dan denkt Google dat de site belangrijk is.” Veel links van anderen op de site kan volgens Husmann ook in het voordeel van de ondernemer uitpakken.

Hij geeft de cursisten in overweging elkaars websites te noemen. Edelsmid Franzis-Paula Maas reageert sceptisch op die tip. „Ik vind het raar als ondernemers hun vrienden of hun pedicure op hun site gaan zetten, mensen die zakelijk helemaal niet relevant zijn.”

Het verhaal van Husmann is hier en daar zo technisch, dat de zaal informeert of het niet beter is de digitale marketing uit te besteden. „De beste verkoper ben je zelf”, is de reactie van de expert. Husmann raadt aan een half uur per week uit te trekken om zelf de digitale marketing te doen.

Geheid dat de ondernemers aanbiedingen krijgen van bedrijven die dit graag willen overnemen. Husmann: „Dat zijn vaak cowboys. Ze beloven je dat je in no time bij Google in de toptien staat. Maar ondertussen overtreden ze de regels, bijvoorbeeld rondom spam. Google grijpt in en dan ben je ineens helemaal niet meer vindbaar.”

Lees verder na de advertentie
Edelsmid Franzis-Paula Maas heeft aan een workshop tbv een website meegedaan op het CWI in Assen. Ze is een 'langzame groeier' geen starter. In haar werkplaats, atelier aan huis. (Herman Engbers)

Deel dit artikel