Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoe gaat docent om met radicale ideeën van scholieren?

Home

Maaike van Houten

© Censuur

PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch gaf deze week in het Kamergebouw docenten training in hoe om te gaan met de soms zeer radicale ideeën van hun leerlingen.

Ze zijn er allemaal: de docent die haar mavo-leerlingen een betoog laat schrijven over de vrijheid van meningsuiting, de opleider die de opmerkingen na een voorlichtings-uur over homoseksualiteit 'niet te harden' vond, de leerkracht op een witte vmbo-school die wil weten hoe hij zijn leerlingen een beetje positiever kan laten denken over moslims. En de Joodse lerares, die haar achtergrond verzwijgt op haar overwegend zwarte mbo.

Kamerlid Ahmed Marcouch merkte na de aanslagen in Parijs weer hoe ingewikkeld het is voor leerkrachten om met de scherpe ideeën en meningen van de pubers in de klas om te gaan. 'Er zit een gat in de kennis van scholieren en dat wordt door radicalen opgevuld', schreef hij op de website van zijn partij, de PvdA.

Vol met verhalen
Hij nodigde ze via Twitter uit voor een training in een zaaltje van de Tweede Kamer. Die was binnen de kortste keren overtekend, de oproep van minister Bussemaker om niet weg te kijken bij radicalisering maakt het onderwerp nog dringender.

De circa 25 docenten, meest maatschappijleer, willen niet met hun naam in de krant. Ze willen vrijuit kunnen spreken over de cultuur op hun school, over de opvattingen van de leerlingen, over hun directie en collega's, die ze allemaal maandag weer tegenkomen.

Het woord radicalisering valt nauwelijks. De leraren en de enkele opleider en schoolbestuurder zitten vol met verhalen en vragen over de omgang met kinderen die meningen hebben die hen vreemd zijn, of ze nou uit de PVV-hoek of de moslimwereld komen.

"Een democratische gezindheid is niet aangeboren", zegt een docent aan de lerarenopleiding. "Daar is het vak maatschappijleer voor." En daarom legt de docent aan een streekschool zijn overwegend autochtone leerlingen uit wat de rechtsstaat is, dat alleen de overheid geweld mag gebruiken, dat het 'heel moeilijk' wordt als ze het daar niet mee eens zijn, maar dat ze ook 'tegen een stootje' moeten kunnen.

Groot verschil
"Ik moet heel veel incasseren", zegt de Joodse lerares, die Spaans geeft op een zwarte school, maar na 'Parijs' elke les begint met een kwartiertje actualiteit. Als haar leerlingen zich heel negatief over Joden uitlaten, reageert ze niet. "Ik ben professioneel", zegt ze, maar ze vraagt de jongeren wel hoe het kan dat ze 'zo volzitten met haat en geweld.' "Dat is zo'n verschil met mijn tijd, toen we 'give peace a chance' zongen van John Lennon."

Lees verder na de advertentie
Een democratische gezindheid is niet aangeboren. Daar is het vak maat­schap­pij­leer voor

En ze kaart het aan bij de leiding. Maar die, zegt ze, geeft niet thuis. Die zeggen tegen haar: je bent er gevoelig voor omdat je Joods bent, hou dat maar voor je. Die 'cultuur van zwijgzaamheid', die vindt zij het allergrootste probleem in het onderwijs.

Een jonge islamitische docente van een Amsterdamse school benadrukt dat het belangrijk is de belevingswereld van de jongeren te kennen. Ze krijgen, zegt ze, van thuis bepaalde vastomlijnde ideeën mee. Zij probeert ze te laten nadenken, "en het resultaat kan heel mooi zijn", zegt ze, en passant ook vertellend dat zij niet opkijkt van verhalen dat de aanslagen één groot complot waren. Dat hoort ook bij de vrijheid van meningsuiting, zegt ze.

Een oudere docent gooit het over een andere boeg. Hij wil weg van het gesprek over hoe te praten met leerlingen, hij wil het hebben over wat er wordt onderwezen. Historisch besef, de geschiedenis van het Midden-Oosten, een goed programma over de belangrijkste maatschappelijke conflicten: dat moeten de kinderen weten. Vastberaden: "We moeten ze hinderen met kennis."

We moeten ze hinderen met kennis

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
Een democratische gezindheid is niet aangeboren. Daar is het vak maat­schap­pij­leer voor

We moeten ze hinderen met kennis