Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hippe foodhal verovert Nederland

Home

Elisa Hermanides

De markthal in Rotterdam © anp

Borrelen én eten halen bij verschillende kraampjes. Van saté tot sushi en van burger tot bulgursalade. De foodhal is in opkomst.

Houten bankjes waar schapenvellen op liggen. Eetkraampjes met namen als 'Baron Balkenbrij', 'Geflipte kippen', 'Meneer Temaki' en 'Havenvoer'. Lampen die eerder werden gebruikt om kalkoenkuikens uit te broeden. Fooddock in de haven van Deventer straalt hipheid uit. De oude zwarte silo waarin de foodhal is gevestigd, draagt daar ook aan bij. Die is niet al te veel opgeknapt.

"We wilden de ruige industriële look van de silo behouden", licht ondernemer Tseard Ettema (54) toe. In januari 2015 kwam hij met twee andere ondernemers op het idee voor Fooddock. "Soms maken mensen de lekkerste dingen, maar hebben ze niet de middelen om een eetzaak te beginnen", vertelt Ettema. "Bij Fooddock kunnen ondernemers zonder al te veel gedoe hun idee uitproberen. Voor een weekend, voor een maand of voor een jaar."

Lees verder na de advertentie
Soms maken mensen de lekkerste dingen, maar hebben ze niet de middelen om een eetzaak te beginnen

Eten en uitgaan
Inclusief Fooddock zijn er inmiddels vier foodhallen in Nederland. Een foodhal is een overdekte ruimte waar verschillende eetkraampjes gerechten verkopen. Bar en zitruimte zijn gezamenlijk. De allereerste, de Foodhallen, werd in oktober 2014 geopend in Amsterdam.

De opkomst van de foodhal past binnen de trend dat eten en uitgaan steeds vaker gecombineerd worden, zegt Bram Kosterink van horeca-adviesbureau Spronsen en Partners. "Het is hip en happening om naar een foodhal te gaan. Daarom zijn er ook in korte tijd drie bijgekomen." Meestal betalen de kramen een vaste huur plus nog een percentage van de omzet. Kosterink: "De verhuurder beheert de ruimte en regelt doorgaans ook de drank."

Na het doorlopen van de nodige procedures en een investering van 2,5 ton opende Fooddock in november 2015 de deuren. De eerste weken kwamen er zo'n 4000 bezoekers per week. Inmiddels ligt dat stabiel op circa 2000 bezoekers. Ettema: "Zij besteden gemiddeld 12,50 euro."

(tekst loopt door onder de afbeelding)

© anp

Klein beetje geld
Een van de kraampjes wordt gehuurd door Frans Verheezen (59) en zijn vrouw Marlina (43). Hun droom was een eigen Indonesisch restaurantje. Maar die stap konden ze vanuit hun werk in restaurantkeukens niet maken. Een toko in Fooddock was wel haalbaar.

"Het is hard werken voor een klein beetje geld", zegt Verheezen. "Maar we zijn lekker bezig met eten en krijgen veel complimenten van klanten." De zaken gaan steeds beter. "Dankzij mond-tot-mondreclame", zegt Marlina. "Als ze eenmaal onze lekkere saté hebben geproefd komen ze snel weer hierheen."

Zelfs als het rustig is in de voormalige silo halen Verheezen en zijn vrouw voldoende omzet binnen. "Maar het mag nog wel wat drukker worden." Het zorgt wel eens voor 'gedoe' dat je met andere ondernemers onder een dak zit. "Maar het is een stuk beter dan je uitsloven in andermans keuken", zegt Verheezen.

Startend ondernemer Inge van der Weijden (37) heeft het naar haar zin. Sinds november heeft ze veel geleerd. Bijvoorbeeld dat niet alle gerechten uit de Midden-Oosterse keuken geschikt zijn voor een eetkraam. "In het begin maakte ik zelf platte broodjes, maar dat was te veel gedoe met het uitrollen van het deeg. Stoofschotels, soepen en salades kun je hier makkelijk maken, terwijl je ook klanten helpt. Köfte is al weer een stuk bewerkelijker. Toch maak ik die wel omdat het klanten aanspreekt." Van der Weijden, die tot voor kort werkte als tekstschrijver, begon met koken voor anderen via Thuisafgehaald.nl. "Zo merkte ik dat ik iets kan, wat niet iedereen kan." Ze let goed op de wensen van de klant. "Er waren die van alles wel wat wilden proeven. Zo heb ik het proeverijtje bedacht." Ze ziet haar verdiensten stijgen, maar een boterham verdient ze er nog niet van. "Ik heb het geluk dat mijn man werkt."

Bedrijfsuitjes
Voor de toekomst zet Fooddock vooral in op feesten en bedrijfsuitjes, zegt Ettema. "We hebben een aparte zaal die we daarvoor gebruiken. Met een bon kunnen alle gasten bij de kraampjes hun eten halen. Dat gebeurt nu steeds vaker." Medewerker Joris Pereboom van eetkraam Mr Hapje ziet daar ook de meerwaarde van. "Een bouwbedrijf komt bijna elke twee weken eten met 120 man. Dat levert flink wat klandizie op."

Op het terras van Fooddock zit Charlotte Heesbeen (37) met twee vrienden. Ze eet het proeverijtje van Van der Weijden. "Lekker, ik proef dingen die ik nog niet eerder gegeten heb." Ze vindt het een fijne plek. "Het is minder massaal dan de foodhallen in Amsterdam." Minpunt is dat het concept van een foodhal wel duur is. "Er is zo veel eten waar je uit kunt kiezen. Je wilt alles proberen, dus bestel je bij meerdere kraampjes. Dat kost meer dan als je naar een restaurant gaat." Ze glimlacht. "Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling."

Maar het mag nog wel wat drukker worden, maar het is een stuk beter dan je uitsloven in andermans keuken

Deel dit artikel

Soms maken mensen de lekkerste dingen, maar hebben ze niet de middelen om een eetzaak te beginnen

Maar het mag nog wel wat drukker worden, maar het is een stuk beter dan je uitsloven in andermans keuken