Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het raderwerk ligt stil, als ProRail dat wil

Home

Petra Vissers

Driebergen-Zeist krijgt een nieuw station, een onderdoorgang voor het wegverkeer en het aantal sporen gaat van drie naar vier. © Werry Crone

De zomer van 2018 is de zomer van grote vernieuwingen van de spoorlijnen, door het hele land. Maar reizigers moeten van A naar B.

Vanaf zaterdag kunnen er zestien dagen geen treinen langs station Driebergen-Zeist. Over het spoor tussen Leiden en Alphen aan de Rijn rijdt zes dagen niets, eerder deze zomer konden er vanwege grootschalige werkzaamheden geen treinen langs station Gouda, Zaandam en Zwolle.

Lees verder na de advertentie

ProRail grijpt de zomer aan om grootschalige werkzaamheden uit te voeren, maar de NS moeten zorgen dat reizigers nog steeds van A naar B komen. Welke raderen gaan er in de NS-machine in werking als treinverkeer via een station meerdere dagen onmogelijk is?

1 De afdeling logistiek

De machinerie begint te draaien op de afdeling logistiek. Daar werkt Edward van den Boogaard, accountmanager treinvervangend vervoer. In april wordt een eerste lijst gemaakt van alle werkzaamheden die het daaropvolgende jaar plaatsvinden. Die maken NS, Prorail en andere vervoerders gezamenlijk. "Als er sporen buiten dienst moeten worden gesteld, kijken we tot waar onze treinen kunnen komen", zegt Van den Boogaard. Is dat duidelijk, dan moet hij kijken of reizigers kunnen omreizen of dat er vervangend vervoer nodig is. Meestal is de oplossing een combinatie van beide.

Vanwege de werkzaamheden bij Driebergen-Zeist rijden de komende twee weken bussen tussen Utrecht en Ede-Wageningen en Rhenen. Dat zijn er in de spits vijftig per uur per richting en daarbuiten twintig. "Die kun je niet allemaal tegelijk door de stad jagen en je kunt ook niet vijftig bussen om de hoek van het station laten wachten."

Dus moet er worden overlegd met de gemeente. De NS kunnen lang niet altijd gebruikmaken van het busstation, dus moet er een plek komen waar reizigers op de bus kunnen stappen en een plek waar de bussen kunnen wachten.

Zeven weken voor de werkzaamheden beginnen, is de afdeling logistiek klaar.

2 De afdeling reisinformatie

"De brij aan getallen ga ik ontwarren", zegt John Stevens, een van de acht 'regiocommunicatoren'. "Ik maak de vertaling voor de reiziger."

Hij zorgt dat de mobiele app wordt aangepast, dat er posters komen, informatie voor de schermen in de trein en grote stationsschermen met de waarschuwing dat er werkzaamheden aankomen. Er moeten omroepberichten worden ingesproken. Medewerkers delen twee weken voor de werkzaamheden beginnen informatiekaartjes uit in de trein. Vaste reizigers krijgen een brief of mail. "Ik moet ervoor zorgen dat alles op elkaar is afgestemd", zegt Stevens. "Een omroepbericht mag niet iets anders communiceren dan de app."

Niels van Harten deelt info-kaartjes uit © Werry Crone

De omreisroute is een puzzel, want de truc is niet alle reizigers dezelfde route aan te bevelen. Over een van de routes tijdens de werkzaamheden bij Gouda kwamen klachten binnen, omdat mensen werd aangeraden te reizen met de Intercity Direct, terwijl die duurder is dan de gewone trein. "Dat doen we omdat we mensen de keuze willen geven", zegt Stevens. Waarom dan niet de toeslag kwijtschelden? "Omdat er een alternatief is dat geen extra geld kost. En omdat zo'n maatregel weer een ander probleem creëert: de kans dat de Intercity Direct te druk wordt en mensen moet achterlaten op het station."

3 De operationeel manager

Vanaf twaalf weken voor de werkzaamheden beginnen, zit de operationeel manager aan de knoppen. "Ik laveer overal tussendoor", zegt Nicole Baggen, een van hen. Zij moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat reizigers de bussen kunnen vinden als ze op het station aankomen. Daarvoor huren de NS extra medewerkers in. Voor de werkzaamheden bij Driebergen-Zeist de komende zestien dagen gaat het in totaal om 394 mensen op vier stations. Zij werken in drie diensten zodat er zestien uur lang bemanning is op de stations.

Daarnaast moet Baggen zorgen dat er borden zijn, stickers, een tent voor schaduw of voor regen en eventueel toiletten. Verder moeten er mobiele in- en uitcheckpalen komen, verlichting en draaiboeken voor de NS-medewerkers.

Als de opstapplek voor bussen iets verder van het station ligt, moet er een oplossing komen voor mensen die slecht ter been zijn. "Bij Sloterdijk hebben we eind juli een klein treintje gehad op wielen en vorige week bij Woerden een tuktuk", zegt ze.

Op station Sloterdijk reden treintjes voor mensen die slecht ter been zijn. © ns

Is dat allemaal geregeld dan kunnen er nog steeds dingen misgaan. Als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt waardoor bussen moeten omrijden en vertraging oplopen, moet dat worden doorgegeven aan het sociale mediateam, de mensen van reisinformatie en iedereen op de stations en in de treinen.

4 Verder

En verder hebben we het nog niet eens gehad over de roosters voor de conducteurs en schoonmakers, over het materieel en onderhoud dat moeten worden aangepast. De NS betalen de kosten voor alles wat te maken heeft met reizigersinformatie. De kosten voor busvervoer en voor acties als het uitdelen van ijsjes, fruit of water worden gedeeld met ProRail.

Lees ook: Eén extra spoor op Amsterdam CS, mag dat 100 miljoen kosten?

De discussie over het aantal sporen op Amsterdam Centraal laat zien dat de belangen van ProRail en NS uiteenlopen.

Deel dit artikel