Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het probleem: leraren schaffen das

home

RENE KNEYBER

Het is woensdagmiddag. We zijn al bijna drie weken aan het lesgeven. Mijn collega Chris zit in de personeelskamer voor de zoveelste keer aan de telefoon met uitgeverij Thieme Meulenhoff. Vorig schooljaar had hij een nieuwe editie van de geschiedenismethode Feniks besteld. Maar tegen het einde van de zomervakantie rook hij onraad. De boeken bleken nog niet geleverd. Hij had van Thieme Meulenhoff niets gehoord, hij dacht: 'Het komt goed, ze komen deze week vast nog binnen'. Niet dus. Een startende collega begon het jaar daarom in paniek: hij moest beginnen met mavo-3-klassen zonder een methode. Ervaren collega's zoals Chris redden dan wat er te redden valt - met fotokopieën dan - maar het ideaal is anders. Een leverdatum kon de uitgever trouwens nog niet noemen.

Als leraar loop je dagelijks tegen allerlei van dit soort problemen aan die je zelf oplost. Zo heb ik dit jaar het bizarre probleem dat mijn computer moeizaam communiceert met het smartboard, en dat niemand weet hoe dat komt. Dan kan ik bijvoorbeeld niets opschrijven, maar de les moet door, dus dan schrijf ik op een mini-whiteboard of op een A3-papier of ik zet de kinderen meteen aan het werk. Als leraar fiks je dat, ter plekke. Wir schaffen das!

Zo staan leraren regelmatig tegenover kapotte kopieerapparaten, laptopklassen waarbij de wifi is weggevallen, geheimzinnige roosterwijzigingen ('waar is de klas?'-paniekmomenten), driekwart van de klas die met excursie blijkt te zijn, en dat staat allemaal nog los van de huis-tuin-en-keuken-onvoorspelbaarheid die lesgeven aan pubers met zich meebrengt.

Leraren lossen het op omdat ze autonomie hebben: niet alleen hebben ze het recht om lessen in te richten zoals ze willen, de voor het onderwijs geformuleerde kerndoelen zijn zo wazig dat leraren inhoudelijk ook hun eigen gang kunnen gaan. De responsiviteit die autonomie biedt is goed, maar de keerzijde is dat men denkt 'leraren fiksen het toch wel'. Zo werd al met succes de conciërge wegbezuinigd uit het primair onderwijs en worden klassen steeds groter. En inderdaad, leraren schaffen het dan dus wel. Maar ideaal is anders.

De essentie van de problemen waar we in het onderwijs voor staan lijkt me daarom niet een gebrek aan autonomie zoals Frans van Haandel en Marjolein Zwik afgelopen vrijdag in deze krant betoogden. Hoeveel meer autonomie moeten we hebben? Betere ondersteuning is veel belangrijker: een smartboard en een kopieerapparaat die werken, een les-assistent, een conciërge op de basisschool, en vooral, ja, dat mijn collega Chris zijn boeken nou eindelijk eens krijgt van Thieme Meulenhoff!

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie