Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het Mediapark moet gaan leven

home

Kristel van Teeffelen

Bar Boon, lunchroom op het Mediapark. © ILVY NJIOKIKTJIEN/Hollande Hoogte

Hilversum doet er alles aan om mediastad van Nederland te blijven. Het streven is een plek te worden die creativiteit en vernieuwing ademt. Maar hoe doe je dat bij een grijs kantorenpark?

Als mediabedrijven opeens zeggen: we weten nog niet of we in Hilversum willen blijven, dan ga je je toch afvragen of er iets structureels aan de hand is

Eigenlijk is het niet eerlijk om het Mediapark te bezoeken op een grijze, regenachtige dag. Het maakt de toch al niet zo bruisende omgeving er niet vrolijker op. Alleen het pas geopende stadsstrandje - nou ja, een steiger aan het water - straalt best wat gezelligs uit. Ook al is het er verlaten.

Dit is het mediahart van Nederland. Een plek waar tv- en radioprogramma's worden bedacht en gemaakt. Hoewel het misschien niet terecht is om er al te romantische verwachtingen van te hebben - uiteindelijk wordt er vooral gewerkt in kantoren en in studio's achter blinde muren - gebeurt er bar weinig.

Wakker geschud
Twee jaar geleden ging het bijna mis. Mediabedrijven als Vara, BNN, RTL en Talpa dreigden naar Amsterdam te vertrekken. Daarnaast ging de beheerder van het terrein, TCN, failliet. Daardoor leek het even dat het park dat begin jaren zestig van de vorige eeuw begon als 'Omroepkwartier', als mediahart van de kaart werd geveegd.

De dreigende ondergang heeft Hilversum wakker geschud. Met Pieter Broertjes, oud-hoofdredacteur van de Volkskrant, als burgemeester in de frontlinie, doet de gemeente er alles aan om mediastad te blijven. Klopt een mediabedrijf aan met een probleem, dan gaan alle bellen af in het stadhuis.

Uiteindelijk is het doemscenario afgewend. De mediaorganisaties bleven en de beheerder maakte een doorstart. Als bekroning op dat succes werd het nabijgelegen station Hilversum Noord omgedoopt tot station Hilversum Mediapark. Jacco Zwerver, directeur van Mediapark Beheer, deed er acht jaar over om dat voor elkaar te krijgen. Eén van de hobbels die genomen moest worden: Mediapark is een eigen naam en de NS en Prorail zijn daar niet zo happig op.

Dat betekent niet dat Hilversum nu achterover kan leunen. Verantwoordelijk D66-wethouder Wimar Jaeger: "We zijn er trots op om de mediastad van Nederland te zijn. In het verleden was dat nog iets vanzelfsprekends. Maar als mediabedrijven opeens zeggen: we weten nog niet of we in Hilversum willen blijven, dan ga je je toch afvragen of er iets structureels aan de hand is."

Kantorenpark
De conclusie: er ontbreekt een bepaalde dynamiek. Een gevoel dat je je op het Mediapark op een creatieve hotspot begeeft, dat dit de plek is waar media-innovaties worden bedacht. Het is nu te veel gewoon een kantorenpark. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld de fusieomroep AvroTros met de culturele programma's naar het voormalige Filmmuseum in het Vondelpark vertrok. Een karakteristiek gebouw, zeker vergeleken de grijze kantoren op het Mediapark.

Lees verder na de advertentie
Het exterieur van het gebouw van omroep MAX op het Mediapark. © anp
De talentvolle studenten die met de on­der­wijs­in­stel­lin­gen meekomen, zijn belangrijk voor de dynamiek waar het Mediapark naar snakt

"Hilversum moet meer mediastad gaan ademen", zegt Jaeger. "Nu is het voor de buitenstaander niet altijd helder wat hier gebeurt. Humberto Tan kiest voor de opname van zijn latenightshow voor het drukke Leidseplein in Amsterdam. Dat ziet de kijker. Maar de ontwikkeling van het programma, de ideeën, de productie, dat alles vindt hier op het Mediapark plaats. Dat beseft niet iedereen."

Om de ambitie te verwezenlijken, wordt donderdag een 'Mediapact' gesloten tussen overheden, onderwijsinstellingen, mediabedrijven en Beeld en Geluid, het instituut dat het felgekleurde vierkante gebouw bij de ingang van het park bewoont. Het belangrijkste doel daarvan: de lijntjes tussen onderwijs en praktijk verkorten, zodat scholing beter aansluit bij de behoefte vanuit de mediabedrijven.

"Die aansluiting blijkt nu vaak onvoldoende te zijn", zegt John Leek van Beeld en Geluid. "Het is ook lastig. Ontwikkelingen in de media-wereld gaan snel. Opleidingen zijn niet altijd in staat dat tempo bij te houden. Datzelfde geldt voor werknemers die in die snelle veranderingen bijscholing nodig hebben."

Studentenwoning
Naast het 'Mediapact' ontrolde zich het plan van Hilversum Media Campus. Onderdeel daarvan is dat opleidingen naar het Mediapark worden gehaald. De betrokken partijen staan klaar om te doen wat daarvoor nodig is. Ook praktisch. Blijkt dat de ROC of de kunstenopleiding HKU op het Mediapark een gebouw nodig heeft? Mediapark Beheer maakt een pand geschikt voor een onderwijsinstelling, of bouwt desnoods iets nieuws. Is er behoefte aan studentenhuisvesting in de buurt? De gemeente past het bestemmingsplan aan, zodat er ook gewoond mag worden op het park.

Maar de mediacampus moet meer doen. De talentvolle studenten die met de onderwijsinstellingen meekomen, zijn belangrijk voor de dynamiek waar het Mediapark naar snakt. Ze kunnen leven in de brouwerij brengen.

Nu al zien de beheerders van het terrein de reuring toenemen door de komst van kleine, innovatieve bedrijfjes. Waren er tien jaar geleden nog zo'n veertig verschillende huurders, die vooral met tv bezig waren, nu zijn het er 175. En in tegenstelling tot de tv-wereld, kennen die bedrijfjes geen zomerstop.

In het voormalige Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark zit tegenwoordig de fusieomroep AvroTros. © Mark Kohn
Hoewel het hemelsbreed een korte afstand is, lijken het Mediapark en de stad Hilversum mijlenver uit elkaar te liggen

Toch zijn er meer aanpassingen nodig. Daarbij is 'openheid' het toverwoord. Jaeger: "Om maar een voorbeeld te noemen: de redactie van 'Nieuwsuur' zit nu achter een blinde muur haar werk te doen. Wat als je die achter glas zet? Dat geeft een heel ander beeld."

"Als je bedenkt dat hier bijna 6000 man werken en Beeld en Geluid zo'n 250.000 bezoekers per jaar krijgt, dan zijn er genoeg mogelijkheden voor wat leven op straat", zegt Jim Reerink, bestuursvoorzitter van Mediapark Beheer. "Onze taak is dat we een plek creëren waar mensen graag komen en blijven."

Hek
Het stadsstrandje is een eerste voorbeeld daarvan. Daarnaast zijn er plannen om een restaurant te beginnen bij de ingang van het park. En er moet een plek komen waar werknemers en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten, om te brainstormen of voor workshops en lezingen.

Dat klinkt misschien nogal simpel, maar als je volgens Jacco Zwerver bedenkt waar het Mediapark vandaan komt, dan is het een grote stap. "Toen Pim Fortuyn hier op de parkeerplaats werd vermoord, stond er nog een hek om het Mediapark heen. Nu kan iedereen er rondlopen. Dat is een grote verandering."

Nog zoiets dat verbeterd moet worden: hoewel het hemelsbreed een korte afstand is, lijken het Mediapark en de stad Hilversum mijlenver uit elkaar te liggen. Gescheiden door een drukke vierbaansweg. Jaeger: "Kijk naar de verkeersborden, die wijzen bij het Mediapark allemaal naar andere steden. Alsof we willen zeggen: zo kun je heel snel weer vertrekken. Er staat niet één bordje met daarop 'centrum'. Dit terwijl het centrum van Hilversum genoeg te bieden heeft, bijvoorbeeld op het gebied van horeca. Dat is toch eigenaardig?"

Mediavalley
Er staat in het Mediapact nog een ambitie: "Einddoel is dat Nederland zich ontwikkelt tot de meest concurrerende mediaregio in Europa." Daarvoor werken de gemeenten Hilversum, Amsterdam en Utrecht samen om van de regio een 'Mediavalley' te maken. Door in de benaming te verwijzen naar Silicon Valley, de technische vallei bij San Francisco, moet dat vooral in het buitenland goed klinken.

Is het hele idee achter dynamischer willen worden als Mediapark niet juist de concurrentie aangaan met Amsterdam?

Het idee achter de valley, met Hilversum als 'kloppend hart' is dat de gemeenten samenwerken in plaats van elkaar beconcurreren. "Eén van de redenen dat Vara en BNN naar Amsterdam dreigden te vertrekken, was omdat ze daar gunstige huurvoorwaarden kregen aangeboden", zegt Jaeger. "Gemeenten smijten met geld om bedrijven binnen te halen. Is dat nou de bedoeling? Ik denk het niet. We kunnen beter overleg voeren en bekijken waar bedrijven het beste thuishoren."

Is het hele idee achter dynamischer willen worden als Mediapark niet juist de concurrentie aangaan met Amsterdam? Nee hoor, zeggen de betrokkenen. Jim Reerink: "We zijn geen Amsterdam en dat willen we ook niet worden." "Hilversum is niet de hoofdstad van Nederland. We moeten ook niet willen concurreren op een terrein dat er niet is", aldus Jaeger. Dat neemt niet weg dat de voordelen van het Mediapark boven Amsterdam eendrachtig uit de monden rollen: een groene omgeving waar altijd een parkeerplek voor de deur is. En er zijn groeimogelijkheden. Het park mag van gemeente nog een half keer zo groot worden.

Waarom Hilversum?
Het was min of meer toevallig dat Hilversum uitgroeide tot het mediacentrum van Nederland. In de beginjaren was de overweging vooral praktisch: vanuit Hilversum, midden in het land, kwamen de eerste radiouitzendingen. Omroepverenigingen vestigden zich in de buurt van de zender om telefoonkosten te besparen.

In eerste instantie verspreiden ze zich over Hilversum, waar ze kenmerkende gebouwen laten neerzetten. Later wordt er een braakliggend terrein in Hilversum Noord in 1961 begonnen met de bouw van het 'Omroepenkwartier', eind jaren tachtig omgedoopt tot 'Mediapark'. Er komen studio's (32 in totaal) en kantoren. Die worden niet alleen door omroepen bewoond, maar ook door productiemaatschappijen en facilitaire bedrijven.

Op 6 mei 2002 zijn opeens alle ogen gericht op het park, als Pim Fortuyn er op de parkeerplaats wordt vermoord. In eerste instantie wordt de beveiliging rond het park verhoogd. Maar rond 2005 blijkt het terrein meer gebaat bij openheid. Dat wordt nog eens benadrukt met de komst van het instituut Beeld en Geluid, dat jaarlijks duizenden bezoekers naar het Mediapark trekt.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
Als mediabedrijven opeens zeggen: we weten nog niet of we in Hilversum willen blijven, dan ga je je toch afvragen of er iets structureels aan de hand is

De talentvolle studenten die met de on­der­wijs­in­stel­lin­gen meekomen, zijn belangrijk voor de dynamiek waar het Mediapark naar snakt

Hoewel het hemelsbreed een korte afstand is, lijken het Mediapark en de stad Hilversum mijlenver uit elkaar te liggen

Is het hele idee achter dynamischer willen worden als Mediapark niet juist de concurrentie aangaan met Amsterdam?