Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het is gedaan met het monopolie van VodafoneZiggo op de kabel

Home

Joost van Velzen

Het telefoonnet en het glasvezelnet moeten delen de providers al langer. © Hollandse Hoogte

Nu de toezichthouder het netwerk heeft vrijgegeven, staat ook de kabel open voor concurrentie. Ziggo laat het er niet bij zitten.

Vanaf deze week moet VodafoneZiggo zijn vaste kabelnetwerk openstellen voor andere aanbieders. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs besloten. De kabel was het enige netwerk dat nog niet was vrijgegeven; het telefoonnet van KPN en het KPN-glasvezelnet moeten al langer door providers worden gedeeld.

Lees verder na de advertentie

Volgens de ACM stelt de marktmacht van VodafoneZiggo hen in staat alternatieve aanbieders van de markt te weren en vervolgens te hoge retailprijzen voor eindgebruikers te hanteren. “Door het kabelnetwerk vrij te geven, kunnen aanbieders zonder eigen netwerk toch hun diensten aanbieden aan consumenten en bedrijven. Zo blijft er voldoende concurrentie op de retailmarkten met meer keuze en goede tarieven”, aldus Henk Don, bestuurslid van de ACM.

Het werd de hoogste tijd, het is 2018,
mensen moeten iets te kiezen hebben

Gert-Jan Raatgever, YouCa

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vindt het besluit van de ACM ‘goed nieuws’. “Wij pleiten al sinds 2015 voor het openstellen van de vaste netwerken. Uit onderzoek naar de beschikbaarheid van snel internet bleek dat consumenten die dat wilden vaak alleen bij Ziggo terecht konden. Nu het netwerk van VodafoneZiggo open wordt gesteld voor andere aanbieders, leidt dat hopelijk tot een gezondere markt met meer keuze voor een goede kwaliteit internet voor consumenten.”

Uit het genoemde onderzoek van de Consumentenbond bleek dat Nederlandse internetters massaal aangaven veel te weinig keuze te hebben in het aantal aanbieders van snel internet. Een kwart van de gebruikers kon niet anders dan breedbandinternet afnemen van slechts één beschikbare provider.

Beroep aantekenen

VodafoneZiggo laat weten dat het ‘nog steeds denkt dat de markt voor internettoegang in Nederland zeer competitief is’. “Er worden aantrekkelijke pakketten tegen concurrerende prijzen aangeboden. Daarom zien we geen reden voor méér regulering. Het besluit van ACM brengt de goed functionerende markt in ­gevaar, zonder dat daar een juiste rechtvaardiging voor is”, aldus VodafoneZiggo, dat nu stappen wil ondernemen. “Het is teleurstellend dat de ACM de kritische opmerkingen van de Europese Commissie heeft genegeerd. We zullen daarom beroep aantekenen tegen dit besluit.”

Intussen lopen nieuwe partijen al warm voor een avontuur op het open kabelnet. Het bedrijf YouCa treft voorbereidingen om in te stappen op het netwerk van VodafoneZiggo. “Eindelijk is het zover”, zegt Gert-Jan Raatgever namens YouCa. “Wij zijn al tien jaar bezig om op de kabel te komen. Het mobiele netwerk is open. Het glasvezelnet is ook gereguleerd. Het werd de hoogste tijd dat dit zou gebeuren. Het is 2018, mensen moeten iets te kiezen hebben, er is behoefte aan meer smaken en verschillende kwaliteiten.”

Buitenlandse aanbieders

In welk gat in de markt YouCa precies springt, zal Raatgever eerst uitgebreid onderzoeken. “Wij gaan kijken waar VodafoneZiggo iets laat liggen. Ik kan mij daarnaast voorstellen dat wellicht ook partijen als Tele2 of Caiway iets in het kabelnetwerk zien, of wellicht buitenlandse aanbieders.”

KPN zal vermoedelijk niet een van die aanbieders zijn. Het bedrijf meldt tegenstander te zijn van ‘verdere regulering van de Nederlandse breedbandmarkt’. 

Het kabelnet is formeel al vanaf deze week toegankelijk voor meerdere aanbieders, maar volgens een woordvoerder van Autoriteit Consument en Markt zullen internetgebruikers pas in de loop van het nieuwe jaar iets van de nieuwe situatie merken.

Lees ook:

Moet de tv langzaamaan met pensioen?

De Nederlandse televisie bestaat 65 jaar. Tijd voor het medium om langzaamaan met pensioen te gaan? Twee generaties tv-makers, Bert van der Veer (65) en Tim den Besten (29), over de televisie anno-nu.

Deel dit artikel

Het werd de hoogste tijd, het is 2018,
mensen moeten iets te kiezen hebben

Gert-Jan Raatgever, YouCa