Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het Depot breidt uit dankzij filantroop

Home

MERLIJN KERKHOF

Beeldengalerij krijgt bomentuin

In de tuin rijden mannen nog heen en weer op graafmachines. Binnen is alles spic en span en ruikt het naar net gelegd parket.

Beeldengalerij Het Depot in Wageningen maakt zich op voor de opening, zondag, van twee nieuwe gebouwen en een bomentuin. Door de uitbreiding wordt Het Depot bijna tien keer zo groot - met een totale oppervlakte van 9000 vierkante meter zelfs de grootste instelling voor beeldhouwkunst in Nederland.

En dat zonder overheidssubsidie. Het Depot wordt geheel bekostigd door de Stichting Utopa van filantroop Loek Dijkman (70), die een vermogen verwierf met zijn handel in verpakkingen. "Ik heb 25 jaar geleden afstand gedaan van mijn onderneming, en die ondergebracht in een stichting", zegt Dijkman.

De stichting, die gericht is op 'de ontwikkeling van mensen', investeerde tientallen miljoenen in Het Depot. Ook het Orgelpark in Amsterdam en het Kinderrechtenhuis in Leiden ontvingen geld van de filantroop. Of die rendabel zijn, daar gaat het Dijkman niet om. "Kunst wordt vaak uitgedrukt in geld. Dat vind ik net zo banaal als de combinatie van geld en liefde."

In 2004 werd Het Depot geopend in de Villa Hinkeloord, maar de collectie groeide. Bijzondere nabijgelegen universiteitspanden van het architectenbureau Mecanoo en oud-Rijksbouwmeester Gustav Cornelis Bremer werden opgekocht en voor de nieuwe bestemming omgebouwd. De bomentuin vormt nu een corridor tussen de villa en de voormalige universiteitsgebouwen.

Het Depot richt zich op hedendaagse beeldhouwkunst. Centraal staat het menselijk lichaam: er zijn vooral torso's te zien. In het grootste nieuwe gebouw, 'De banaan', zijn talloze beelden neergezet. Dijkman wil ze allemaal laten zien en geen kunst opbergen in een depot. Hij wil solo- en thematentoonstellingen presenteren met materiaal uit de eigen collectie door het werk steeds anders te ordenen. In de villa is een permanente tentoonstelling van het werk van Eja Siepman van den Berg te zien.

"Het is geen museum", benadrukt Dijkman. "Ook geen galerie. Er is geen conservator." Hoewel beeldhouwkunst aanvankelijk geen passie van hem was, was de filantroop zelf verantwoordelijk voor de keuze van de aangekochte werken én van de inrichting van de expositie. "We steunen de kunstenaars door beelden van hen te kopen, door catalogi en monografieën uit te geven. Met Het Depot geven we de beeldhouwers een podium. We gaan een langdurige samenwerking met hen aan.

"Laatst kreeg ik het verzoek van het televisieprogramma 'Tussen kunst & kitsch' of ze een dag bij ons een uitzending op mochten nemen", vervolgt Dijkman. "Er zouden 1500 mensen komen. Ik heb vriendelijk bedankt. We hoeven hier niet meer bezoekers te hebben. Laat iedereen in rust genieten van de beelden."

Deel dit artikel