Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het beste toiletpapier komt van dichtbij

Home

FRANK PETERSEN

Het kan natuurlijk ook met deze pagina van de krant. Niet zo eerbiedig voor de makers, maar geen heel absurde gedachte. Want voor de introductie van voorverpakt wc-papier bewaarde vrijwel iedereen oude kranten voor het toiletbezoek. Dat hoeft nu niet meer en er is zelfs groen of duurzaam afveegmateriaal te koop.

Toiletpapier is een basisbehoefte en "Albert Heijn wil voor zoveel mogelijk basisbehoeften van de consument een verantwoorde keuze bieden", vertelt Anoesjka Aspeslagh van Ahold. "Daarom is er ook toiletpapier van ons label Puur&Eerlijk verkrijgbaar. Het wordt gemaakt in Duitsland en is voorzien van een Blaue Engel certificaat dat garandeert dat het milieuvriendelijk is."

De dagelijkse vraag naar wc-papier leverde in 2009 bij elkaar zo'n 350 miljoen euro aan omzet voor alle Nederlandse supermarkten op. Terwijl Nederlanders nog relatief bescheiden gebruikers zijn. Jaarlijks heeft een Nederlander ongeveer 15 kilo nodig terwijl een standaard Amerikaan 25 kilo papier in het toilet laat verdwijnen.

Toiletpapier moet zacht en wit zijn en het mag niet te makkelijk scheuren. Dat zijn toch wel de belangrijkste eisen die een consument stelt. "En de producent maakt wat de consument vraagt", lacht Arie Hooimeijer van het Kenniscentrum Papier en Karton.

Voor de Europese markt wordt meer dan 50 procent van al het toiletpapier nog gemaakt van verse houtvezel. De Zweedse papierproducent SCA maakt in Duitsland Danke wc-papier dat in veel natuurwinkels en supermarkten in Nederland verkrijgbaar is. Het is gemaakt van oud papier. Duitsers zijn enthousiast vanwege gebruikszekerheid en milieuvriendelijkheid.

"Het Zweedse bedrijf is één van de voorlopers in de papiersector", erkent Kees Kodde, campagneleider bossen voor Greenpeace. Er worden geen oerbossen meer omgekapt voor de productie van papier. SCA gebruikt bomen uit Scandinavische productiebossen en plant nieuwe boompjes aan. "En dat doen ze zo goed dat er in die landen al heel lang meer aangeplant wordt dan er geoogst kan worden."

Er wordt van de Zweedse bomen meer gemaakt dan toiletpapier. "Van de takken en bast worden pallets gemaakt, bedoeld voor energieopwekking. De kern is voor de productie van hout en alles tussen bast en kern wordt versnipperd voor papier", vertelt Arie Hooimeijer.

Het is volgens hem niet zo dat wc-papier van gerecycled papier automatisch duurzamer is dan papier van hout.

"Het hangt af van waar je woont. Voor iemand in Noord-Zweden is papier van hout duurzamer, voor iemand uit de Randstad is papier dat hier gemaakt wordt beter."

Hooimeijer erkent dat de plaats van fabricage ontbreekt op de verpakking van wc-papier. Dat maakt de keuze lastig. "Maar al het wc-papier dat in Europa verkocht wordt, is daar ook in Europa gemaakt. Het is zo licht en volumineus dat anders de transportkosten veel te hoog zouden worden."

Henk van Houtum is papierfabrikant in het Limburgse Swalmen. Zijn bedrijf produceerde dit jaar voor het eerst Cradle to Cradle wc-papier met de naam Satino Black. "Wij willen zakendoen met respect voor mensen, daar hoort het milieu bij."

Het papier uit Swalmen wordt volledig van oud papier gemaakt. "Natuurlijk kun je verse houtvezel gebruiken voor wc-papier. Maar je houdt het twee seconden vast en daarna wil je het niet meer gebruiken. Dan kun je die verse vezels beter inzetten voor mooi papier, waar bijvoorbeeld kalenders op worden gedrukt."

Van Houtum koopt oud papier in en gebruikt 100 procent groene stroom. "In ons proces zijn alle schadelijke chemicaliën vervangen door grond- en hulpstoffen die in een natuurlijke kringloop afbreken", zegt hij. Dat betekent niet dat Satino Black grijs en hard is. "Het is een fabeltje dat alleen verse houtvezel zacht toiletpapier oplevert. Ons papier is ook heel zacht en zelfs wit."

Satino Black wordt steeds meer verkocht en grote bedrijven als Heineken en milieuorganisatie Greenpeace gebruiken het. De consument kan het alleen kopen in de natuurwinkels van Natudis en goedkoop is het niet: vier rollen kosten ongeveer € 3,49. Ter vergelijking: acht rollen Danke kosten zo'n € 4,59.

Deel dit artikel