Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De kracht van de markt zit hem in de beleving

Home

Lotje van den Dungen

De groentekraam van Willem Koedooder in Hoorn is zo neergezet dat de klant er doorheen kan lopen zoals in de supermarkt. © Olaf Kraak
reportage

De zaterdagmarkt in Hoorn was naast Beverwijk en winnaar Den Haag een van de genomineerden voor de Beste Markt van Nederland. Een reportage.

Marktkooplui leggen de laatste hand aan het zo goed mogelijk presenteren van hun waren. Dieselmotoren draaien achter de kramen. Iedereen wenst elkaar goedemorgen. De groenteboer roept op zijn hardst welk vers fruit hij in de aanbieding heeft. Marktmeester Sandra Prins (40) loopt groetend tussen de uitstallingen door. "Die energie hier, dat voel ik alleen in Hoorn."

Lees verder na de advertentie

Kilometer

De markt is ongeveer een kilometer lang. In de ochtendmist wachten de ondernemers op hun klanten. "Hele lekkere mango's!", klinkt een harde marktstem. De groentekraam is zo neergezet dat de klant er doorheen kan lopen zoals in de supermarkt. Aan het begin van het u-vormige pad kan de bezoeker een mandje pakken en aan het eind afrekenen bij een van de kassa's. "We merkten dat de consument tegenwoordig zelf wil kiezen", zegt koopman Willem Koedooder.

Ik vind niet dat de consument de markt mag vergelijken met de Action

Sandra Prins, marktmeester Hoorn

Voorheen was op de markt je gulden een daalder waard. Voor de non-food ondernemers (kleding, stoffen en huishoudelijke spullen) is de concurrentie de afgelopen jaren echter groot geworden. De Action en de Blokker zitten nog geen halve straat verder. "Ik vind niet dat de consument de markt mag vergelijken met de Action", zegt marktmeester Prins. "De kracht van de markt zit hem in de beleving. Een babbeltje en wat persoonlijke aandacht. Hier werken mensen die kennis hebben van de producten die ze verkopen."

Tegenover de drogisterijkraam van René Ursem (66) is een paar maanden geleden een Big Bazar geopend: een winkelketen met goedkope huishoudelijke producten. Ursem staat al ruim 35 jaar op de markt in Hoorn. "Vroeger was het makkelijker. De winkels pakken wel wat van mijn omzet weg. Ik probeer me te onderscheiden in prijs." Hij onderbreekt zijn verhaal voor een vaste klant. "Pakje verf doen, mevrouw?" Ursem vervolgt nadat hij heeft afgerekend: "Zij krijgt bij mij altijd twee pakken haarverf voor tien euro."

Juryrapport

"De markt is midden in de stad, tussen de monumentale panden. De ingangen van winkels zitten tegenover de marktkramen, in plaats van achterlangs. Zo hebben we op zaterdag een brede winkelstraat." Prins vindt dat een sterk punt van de markt ten opzichte van andere markten in het land.

De wedstrijd voor Beste Markt van Nederland bestaat sinds 1993. De jaarlijkse competitie wordt georganiseerd ten behoeve van de toekomst van de markt. Meedoen is belangrijker dan winnen, zegt de organisatie. Iedere markt, genomineerd of niet, krijgt een juryrapport mee naar huis met verbeterpunten. Er wordt bijvoorbeeld gelet op algemene voorzieningen, verkeersveiligheid en of er rekening wordt gehouden met de wensen van de consument.

Verjongen

Prins ziet de markt de laatste jaren weer verjongen. "Vooral op zaterdag komen gezinnen naar de binnenstad om boodschappen te doen. Het is een uitje geworden." Belevenis en natuurlijk de koopjes vormen samen de grote aantrekkingskracht van de markt in de concurrentieslag met de grote winkelketens.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Ik vind niet dat de consument de markt mag vergelijken met de Action

Sandra Prins, marktmeester Hoorn