Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hawaï-shirt aan, licht uit: Cool Biz in Japan

Home

Wouter van Cleef

In 2012 kwamen Japanse ministers in luchtige kleding naar hun werk, vanwege de hoge temperaturen.<br /><br /> © AP Images/Kyodo

Japan kleedt zich in de warme zomermaanden in de Cool Biz-stijl: lichte overhemden en poloshirts voorkomen dat de airconditioners op volle kracht moeten draaien, terwijl het warme jasje-dasje deze periode verbannen is van de werkvloer. En dat is belangrijk in Japan, dat na de kernramp van Fukushima het stroomgebruik drastisch wil verminderen.

Tien minuten duurt de wandeling van het station naar het hoofdkantoor van autofabrikant Nissan. Bij een temperatuur van 34 graden en een luchtvochtigheid van 85 procent is het korte stukje genoeg om badend in het zweet op de plaats van bestemming aan te komen.

Lees verder na de advertentie

Gelukkig maar dat de Japanse kantoorklerken in de zomermaanden hun standaardtenue - stropdas en donker pak - in de kast kunnen laten hangen. Zulke warme kleding is nu niet alleen oncomfortabel, maar ook een garantie voor torenhoog energieverbruik. 

"Half mei krijgen alle medewerkers bericht dat de jaarlijkse Cool Biz-periode aanbreekt. Vanaf dat moment schakelen we direct om", vertelt Yoshio Saito, het hoofd van de facilitaire dienst van het Nissan hoofdkantoor in Yokohama.

Toch voelen de meeste werknemers zich niet opgelaten als ze zich van de ene op de andere dag in een soort vrijetijdskleding onder collega's moeten begeven. "Enkele oudere medewerkers fronsen de wenkbrauwen. Zij willen precieze instructies wat ze moeten aantrekken", zegt Saito. "Maar van directeur tot receptiemedewerker schakelt iedereen snel om."

Met posters in treinen en tv-spotjes wordt Cool Biz flink gepromoot, of 'kuurubizu' zoals Japanners het schrijven en uitspreken. In de allerheetste periode doet zelfs Super Cool Biz, de overtreffende trap, zijn intrede. De regering houdt dan kabinetsberaad in Hawaï-shirts om mensen te laten wennen aan de nog informelere kledingstijl.

De regering houdt dan kabinetsberaad in Hawaï-shirts om mensen te laten wennen aan de nog informelere kledingstijl.

In de Tokiose metro is de omslag goed te zien. In korte tijd maakt het alomtegenwoordige zwarte pak plaats voor allerlei lichtgekleurde shirts. Ook kledingwinkels spinnen garen bij deze jaarlijkse kentering; de etalages hangen vol met de nieuwste Cool Biz-trends.

De Japanse regering startte de campagne in 2005 om aandacht te vragen voor de verlaging van CO2-uitstoot. Nu is Cool Biz vooral gericht op vermindering van het energieverbruik. "De regering heeft alle Japanse autofabrikanten gevraagd het energieverbruik in de zomer met 15 procent terug te schroeven. Met een heel scala aan maatregelen halen we dat doel", zegt Nissanwoordvoerder Toshitake Inoshita.

In de gangen van het hoofdkantoor brandt amper verlichting. Wie gaat lunchen, moet zijn computer en bureaulamp uitdoen. "Doe je dat niet, dan word je door collega's aangesproken", zegt Taro Kuroda. Hij is een van de medewerkers van een vliegende brigade die energieverlies probeert tegen te gaan bij de kantoren en fabrieken van Nissan. Lekt in een fabriek warmte ongebruikt weg? Dan wordt daarvoor in hetzelfde pand een bestemming gezocht. "Op basis van steekproeven denken we bij Nissanvestigingen in Japan zo'n 38.000 megawattuur per jaar aan energie te kunnen besparen. Dat komt overeen met het totaalverbruik van ongeveer 8500 huishoudens," zegt Kuroda.

Op de website en in folders zet Nissan zijn energiebesparende maatregelen flink in de spotlights. Maar is het niet gewoon een manier om deze vervuilende industrie een wat groener imago te geven? "Dat is te makkelijk", zegt woordvoerder Inoshita. "We zoeken ook voortdurend naar goedkopere onderdelen voor onze auto's. Op dezelfde manier kijken we naar ons elektriciteitsverbruik. Alle energie moet door Japan worden ingevoerd, dus stroom is hier erg duur. Zoals elk ander Japans bedrijf hebben we er alle belang bij prijsbewust te zijn door zo zuinig mogelijk met energie om te springen."


Woede over opnieuw opstarten kernreactor
Met het oog op de zomerhitte hebben de Japanse regering en lokale overheden besloten de kernreactor van Ohi in westelijk Japan weer op te starten. Veel Japanners zijn furieus. Wekelijks demonstreren tienduizenden tegen het besluit. Hoewel de betogingen de grootste zijn in decennia in Japan, besteden de media er amper aandacht aan. Dit jaagt de woede onder de demonstranten alleen maar verder aan. Ondertussen houden zij elkaar via Twitter en Facebook op de hoogte van geplande demonstraties.

Vooral publieke omroep NHK moet het ontgelden. De voor Japanse begrippen unieke massabetogingen kregen ook in het tv-journaal erg weinig aandacht. Pas vorige week zond NHK voor het eerst een langer achtergrondverhaal uit over de demonstraties. Een van de betogingen kwam langs het NHK-hoofdkwartier in Tokio. Voor de 68-jarige mevrouw Kobayashi reden extra hard te schreeuwen. "Dan kunnen ze ons daarbinnen goed horen!"

Deel dit artikel

De regering houdt dan kabinetsberaad in Hawaï-shirts om mensen te laten wennen aan de nog informelere kledingstijl.