Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Havo- en vwo-scholieren missen praktijk

Home

Van onze redactie onderwijs

amsterdam – - Hun leraren geloven er niets van, maar veel havo- en vwo-scholieren zeggen dat zij graag meer vanuit de praktijk willen leren. Tweederde van de scholieren zegt bijvoorbeeld dat ze liever iets gewoon maar uitproberen dan dat ze er een instructie over lezen. Vooral jongens en leerlingen die veel exacte vakken hebben gekozen, vinden zichzelf ’doeners’.

Dit beeld rijst op uit een onderzoek van Hiteq, een kenniscentrum op het gebied van innovatie en techniek. Dat enquêteerde een kleine 1900 havisten en vwo’ers uit de hogere klassen en besprak de resultaten met een groepje van twaalf leraren.

Op de vraag wat ze willen veranderen op school, geven veel leerlingen antwoorden als ’meer contact met de praktijk’ en ’meer praktische opdrachten’. Opvallend genoeg uiten havo- en vwo-leerlingen die voorkeur zelfs vaker dan vmbo’ers – terwijl juist van vmbo’ers vaak verondersteld wordt dat ze bij uitstek doeners zijn. Alleen gymnasiasten onderscheiden zich van andere scholieren: zij zijn duidelijk meer theoretisch ingesteld.

Maar bijna alle geraadpleegde leraren bestempelen het beeld dat de leerlingen van zichzelf schetsen als ’onzin’. Havo- en vwo-leerlingen beginnen niet bij de praktijk, vertelden zij de onderzoekers; zij leren eerst theorie en ’bedwingen daarmee de praktijk’. Wel erkennen de docenten dat leerlingen precies willen weten wat ze eraan hebben om iets te leren.

Meer nog dan aandacht voor de praktijk vragen leerlingen trouwens om ’afwisselender lessen’. Van de ondervraagde leerlingen vindt 59 procent dat de meeste lessen saai zijn, bijna net zoveel leerlingen vinden dat ze vaak nutteloze dingen moeten leren. Jongens vinden dat vaker dan meisjes en havisten vaker dan vwo’ers.

Veel leerlingen hebben een voorkeur voor informatie die via beeld wordt overgebracht, en niet via tekst. Ruim 9 procent van de vwo’ers en 18 procent van de havisten zegt zelfs moeite met lezen te hebben.

Deel dit artikel