Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Harry Mulisch en de Vesuvius

Home

Op Mulisch’ geboortedag, 29 juli 1927, ’kwam de Vesuvius in verhevigde werking’. Het citaat, van hemzelf, is niet alleen tekenend voor Mulisch’ ’zelf vergrotende humor’ (Onno Blom), waarvan ook een foto achter op de roman ’De pupil’ getuigt. Eronder staat: ’Van links naar rechts: de Vesuvius, Harry Mulisch’.

Het citaat is ook illustratief voor de zinnebeeldige werking van de Vesuvius in ’De aanslag’. As is er een sleutelwoord. Het symboliseert er de nacht, de vergankelijkheid en de resten van een onvoltooid verleden.

In het naoorlogse naspel van de aanslag ’stijgt de aswolk van de vulkaan naar de stratosfeer, draait om de aarde en regent nog jaren later op alle continenten neer’. Op de laatste pagina loopt een man, ’zijn schoenen sloffen en het is of zij wolkjes as opwerpen, ofschoon nergens as te zien is’.

Zelfs de letters van as hadden voor de schrijver een bijzondere betekenis, legde Mulisch-expert Marita Mathijsen gisteren uit in het tv-programma ’Boeken’. Hij herkende er de initialen in van Archibald Strohalm, de hoofdfiguur van zijn gelijknamige roman, de eerste waarvoor hij een uitgever vond, van Anton Steenwijk uit ’De aanslag’ ook, en van zijn moeder, Alice Schwarz.

Had Mulisch zijn sterfdag, 30 oktober, overleefd, hij had ook daarop de asregen van de oorlog nog kunnen zien neerdalen. Het was op diezelfde dag, in 1944, dat de gaskamers van Auschwitz voor het laatst in bedrijf waren.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie