Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hans Appenzeller maakt sieraden om te dragen

Home

Liesbeth den Besten

Vanmiddag wordt in het Singer Museum te Laren een overzichtstentoonstelling van sieraadontwerper Hans Appenzeller geopend, ter gelegenheid van zijn dertigjarig jubileum. In deze periode hebben bekende ontwerpen het licht gezien, zoals de 'klaparmband' uit 1975 die met behulp van twee eenvoudige beugeltjes om de pols vastgeklikt wordt en de flexibele, geweven metalen sieraden uit 1982, evenals andere succesvolle ontwerpen zoals de 'Zipper tips' (1995) om aan je rits vast te maken, en de 'Talking jewels' (1996) die met spreuken gegraveerd zijn.

Wie de tentoonstelling bekijkt zal verbaasd zijn over de verscheidenheid in zijn werk. Appenzeller heeft in uiteenlopende stijlen gewerkt, van strak en geometrisch tot organisch, van Pop Art tot Barok, van simpel tot chic. Die verschillende stijlen hebben ongetwijfeld te maken met wisselingen in tijd en smaak maar ze zijn ook het resultaat van Appenzellers manier van werken, die hij zelf omschrijft als: ,,Ieder jaar maak ik een nieuwe collectie sieraden, ik doe veel vorm- en materiaalonderzoek en zoek naar nieuwe oplossingen voor sluitprincipes.'' Hij ziet zichzelf in de eerste plaats als een ontwerper: ,,Het maken interesseert mij niet zo. Wel gebruik ik vaak een bepaalde productiemethode als uitgangspunt om de vorm te bereiken, zoals gieten, filigrain of stenen zetten, maar het gaat mij om het eindproduct. De ideeën ontstaan in mijn hoofd, zij komen voort uit mijn kennis van materialen en technieken.'' Zo bedacht hij bijvoorbeeld dat hij in sieraden wilde laten zien wat er met metaalplaat gebeurt als je het gaat bewerken. Het leidde tot de collectie sieraden van 1978, gemaakt van geperforeerd metaalplaat, waarvan het strakke raster verbogen en uitgerekt is zodat de sieraden een Jugendstil-achtige zwier krijgen.

Hoewel Appenzeller in 1969 samen met Lous Martin de eerste sieradengalerie in Nederland opende, Galerie Sierraad in Amsterdam, heeft hij zich nooit echt aangetrokken gevoeld tot de kunstwereld. Appenzeller: ,,Ik vond altijd al 'sieraden zijn om te dragen'. Je moet ze niet alleen in vitrines tonen.'' Daarom organiseerde hij in 1975 en 1976 sieradenshows in samenwerking met mode-ontwerper Jan Aarnzten. Toen de galerie in 1975 gesloten werd besloot Appenzeller door te gaan met een eigen winkel en in 1983 opende hij een winkel in New York, die tien jaar bestond. Zijn eerste Amerikaanse collectie 'Structured Metal' uit 1983 was een gietexperiment. Appenzeller: ,,Ik maakte de vormen van rolletjes was, die ik kon laten gieten omdat er in New York hele goede gieterijen zijn.''

Appenzeller heeft veel trouwe klanten, die al jaren bij hem kopen maar hij spreekt ook jonge mensen aan. Hij trekt vooral een publiek dat de gewone juwelier ontgroeid is en wat anders in duurzame materialen wil. In zijn nieuwste collectie gebruikt hij voor het eerst geslepen edelstenen. Als kind van de jaren zestig had hij altijd moeite met het gebruik daarvan maar nu heeft hij een stenenzetter gevonden die hem helpt bij het bedenken van nieuwe oplossingen om stenen vast te klemmen. Het zijn luxueuze, opvallende sieraden, haast on-Nederlands van karakter maar daarin blijk ik me te vergissen. Appenzeller: ,,Er is veel veranderd, in Nederland is veel mogelijk. Het gebeurt regelmatig dat zo'n ring met steen binnen een dag verkocht is. En daar gaat het toch om, dat mensen mijn sieraden dragen en zich er mooier mee voelen. Er is voor mij geen andere reden om sieraden te maken.''

Deel dit artikel