Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Halsema schopt tegen schenen met ’as van religieus kwaad’

Home

Van onze verslaggevers

Minister-president Balkenende betreurt de uitspraken van GroenLinks-fractievoorzitter Halsema die deze week de rooms-katholieke kerk onder de ’as van religieus kwaad’ rangschikte.

„Die uitspraak had zo niet gedaan mogen worden”, zei de premier gisteren na afloop van de ministerraad. „Je mag best kritiek hebben op de positie van vrouwen in de katholieke kerk en de bevolkingspolitiek.” Maar dat is volgens hem iets anders dan alle gelovigen in die kerk op één hoop te gooien met bijvoorbeeld fundamentalistische moslims.

Halsema deed de gewraakte uitspraak woensdag tijdens de algemene politieke beschouwingen. Zij constateerde dat vrouwen bij veel religies worden onderdrukt. „Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de rooms-katholieke kerk. Dat is de as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.”

Later in het debat nuanceerde zij haar opmerking door te zeggen dat zij iedereen het recht geeft om te geloven wat hij wil, maar dat zij evenzeer het recht heeft om kritiek te hebben op het beleid van kerkelijke instituties.

Halsema kent de historische lading van haar termen niet, zegt Jan Willem Wits, woordvoerder van de rooms-katholieke kerk. „As van het kwaad, dat was het verbond van Duitsland, Japan en Italië in de Tweede Wereldoorlog. De door George Bush hernieuwde as van het kwaad keert zich tegen schurkenstaten en terrorisme. Halsema maakt er een derde as van: die van de Verlichtingsfundamentalisten die religie als grootste kwaad van deze tijd beschouwen. Zo maakt ze van gelovigen tweederangs burgers, na de ongelovigen die met stip op één staan.”

Wits noemt het ’onbegrijpelijk’ dat Halsema de rk kerk een vijand van vrouwen noemt. „Dat vrouwen geen priester kunnen worden, is een complex theologisch probleem. Halsema maakt daar een lakmoesproef voor gelijkberechtiging van mannen en vrouwen van, terwijl de rk kerk juist altijd voor die gelijkheid is.”

Wits verwijt Halsema zich niet bewust te zijn geweest van de ’gevoelswaarde van haar woorden’. „Ik houd het erop dat dit een uitglijer was.”

Deel dit artikel