Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Grolsch is Nederlands 'vakmanschap'

Home

ENSCHEDE (ANP) - ''Vakmanschap is meesterschap''. Met deze bekende slogan presenteerde biermerk Grolsch zich tot 1985 als een brouwer van een zogeheten premium, een sterk biermerk.

Het vakmanschap zal niet uit Nederland vertrekken na de overname door de Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller, de brouwer verwisselt alleen van eigenaar.

De fimpjes van maker Paul Huf met de jazzy muziek van Clous van Mechelen waren een hit. Daarna volgden slogans als ''Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch'' en tegenwoordig ''Bier mag weer gezien worden''.

Overnamebod

Maandag werd bekend dat SABMiller een overnamebod wil doen van 48,25 euro per Grolsch-aandeel, wat neerkomt op 816 miljoen euro. De kans is volgens kenners klein dat een andere bieder dit zal overtreffen. De Grolsch-directie is al akkoord met de overname.

De geschiedenis van Grolsch gaat terug naar 1615. Peter Cuyper is een van de oorspronkelijke bierbrouwers, die in 1676 tot meester van alle brouwerijen in Grol, het huidige Groenlo, werd uitgeroepen. Cuyper trainde de bierbrouwers nieuwe technieken en introduceerde exclusieve recepten. Met resultaat, want het bier uit Grol, Grolsch, werd in grote gebieden bekend.

Beugelfles

In 1897 brengt Grolsch de kenmerkende beugelfles op de markt naast het standaard 'pijpje'. Dit jaar stopte de bierbrouwer met het pijpje en heeft naast de beugelfles een 'hipper ' vormgegeven fles met 10 procent meer inhoud dan het pijpje.

Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bier Brouwerij. De nationale expansie kreeg daarmee een nieuwe injectie. In 1984 gaat Grolsch naar de beurs. Een groot deel van de aandelen zijn in handen van de familie De Groen, die van het bedrijf vanaf 1968 een internationale onderneming heeft gemaakt. In 1995 mag Grolsch het predikaat 'Koninklijk' dragen.

Vuurwerkramp

Als Enschede op 13 mei 2000 wordt opgeschrikt door de vuurwerkramp, komt ook Grolsch in de problemen. De brouwerij is getroffen en moet voor de productie uitwijken naar nabij gelegen brouwerijen. Onder meer brouwerij Hertog Jan neemt een deel van de Grolsch-productie over.

In 2007 krijgt Grolsch van de Europese Commissie een boete opgelegd van 32 miljoen euro wegens het maken van prijsafspraken met andere bierbrouwers. Grolsch is in beroep gegaan tegen deze uitspraak.

Internationaal

Grolsch boekte vorig jaar een winst van ruim 19 miljoen euro bij een omzet van bijna 318 miljoen euro. Er werd 2,9 miljoen hectoliter Grolsch-bier gebrouwen. Het bedrijf telt bijna negenhonderd werknemers.

Met de overname door SABMiller zal Grolsch-bier internationaal meer bekendheid gaan krijgen. Hoewel Grolsch al naar zeventig landen exporteert, ligt het zwaartepunt momenteel in Nederland.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie