Groeiplannen Almere op de tocht

home

Alwin Kuiken

© ANP XTRA

Zelfs in het zonnigste economische scenario is een nieuwe ov-verbinding tussen Amsterdam en Almere niet rendabel. Dat blijkt uit een analyse die onderzoeksbureaus DHV en Ecorys vandaag in opdracht van Almere en het Rijk presenteren.

Zelfs voor de varianten die het goedkoopst zijn in aanleg, namelijk die van Diemen naar Almere, liggen de kosten een miljard hoger dan de baten. Twee duurdere opties, een rechtstreekse brug of tunnel van Amsterdam naar Almere, trekken weliswaar meer reizigers, maar leveren onder de streep toch een verlies van achthonderd miljoen euro op.

Vanwege de hoge kosten waren de plannen al afgeslankt: van een IJmeertrein van 4,5 miljard naar een metro van 2,2 miljard. De onderzoekers wisten nog 250 miljoen op die metrolijn te besparen, maar dan nog kost hij meer dan hij oplevert.

De meest positieve variant is er een die niet de voorkeur van Almere geniet: het doortrekken van de hogesnelheidslijn over de bestaande Hollandse Brug en het inzetten van extra bussen. Dit kost 223 miljoen en levert honderd miljoen op.

De uitkomst van het onderzoek is een domper voor Almere. De stad wil de komende twintig jaar fors groeien: van 193.000 naar 350.000 inwoners. Dat is ruim een kwart van de geschatte woningbehoefte in de noordelijke randstad tot 2030.

Om het voor Almere nog zuurder te maken: de onderzoekers gaan uit van het zonnigste economische scenario. Hierin bouwt Almere daadwerkelijk 60.000 woningen voor 2030. Mocht dat langzamer gaan, wat zeer waarschijnlijk is, dan nemen de opbrengsten van een openbaar vervoerverbinding met Amsterdam met 35 procent af.

De Alliantie, een grote Almeerse woningcorporatie, zegt dat Nederlanders door het grote aantal te koop staande woningen, makkelijker kunnen wonen waar ze willen. Almere delft dan het onderspit, want de gemeente staat slechts op plek 41 in de top-50 van aantrekkelijkste gemeenten. Volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) komt daar nog bij dat omliggende plaatsen gelijktijdig zijn begonnen met bouwen om aan de woningvraag te voldoen.

Het nieuwe kabinet neemt de definitieve beslissing over de nieuwe lijn.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie