Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Grensfestival Sonic Acts treedt buiten de oevers

Home

Saskia Bosch

Sonic Acts staat bepaald niet te boek als een bijzonder toegankelijk festival. Bij eerdere edities leek het soms wel of alleen de muzikanten plezier beleefden aan het grensverkennende festival voor elektronische muziek. Dit jaar belooft daar verandering in te komen: bij de zesde aflevering treedt Sonic Acts naar buiten. Letterlijk.

In tegenstelling tot voorgaande jaren zullen de activiteiten van het Amsterdamse festival namelijk niet alleen plaatsvinden in Paradiso, maar ook langs de oevers van het IJ. Het meest spectaculaire onderdeel van het festival, dat vandaag van start gaat, is zonder twijfel een boottocht door Amsterdam. Samen met nieuwe partner Theatergroep Hollandia nemen de vaste organisatoren Paradiso en het Koninklijk Conservatorium de festivalganger mee op een vier uur durende trip over het water. Daarbij worden verschillende buiten- en binnenlocaties aangedaan.

Zo maakt het geluid bij de bungeejump langs het IJ 'een vrije val', staat bij New Metropolis een beeld- en geluidslaboratorium en verandert het dak in een optisch labyrint. Daarnaast speelt Hollandia twee nieuwe voorstellingen op locatie. Te gast bij de NoordHollandse reddingsmaatschappij werpt de theatergroep met het stuk 'Bloeddorst' een eigenzinnige blik op de dagelijkse praktijk van het moorden tijdens een oorlog. En in de St. Nicolaaskerk neemt regisseur Paul Koek het 'Lamento d'Arianna' van Monteverdi als uitgangspunt voor een voorstelling over verlies en verdriet. Het Lamento is het enig overgebleven deel van een verdwenen opera van Monteverdi en vertelt over Arianna die na een huwelijksaanzoek van Theseus alleen wordt achtergelaten op een eiland.

Het publiek hoeft deze emoties niet op een lege maag te ondergaan. Ook voor proviand wordt onderweg gezorgd. De bezoekers krijgen een plunjezak met echt scheepsvoedsel, gebaseerd op historische rantsoenbrieven uit de scheepvaartarchieven. Water en brood dus? Dat valt wel mee, volgens Jan Hiddink van Paradiso. ,,Ik heb die zak gezien en het zag er goed uit. Brood, zuurkool, worst, crackers: eten waarmee je wel vier uur onderweg kunt zijn.''

Na het maritieme avontuur eindigt het publiek via een 'timewarp' bij de Sint Anthoniesluis in Paradiso, waar het programma in feestelijke clubsferen wordt voorgezet met acts, installaties en dj's.

De rode draad die al deze activiteiten met elkaar verbindt is de Italiaanse componist Claudio Monteverdi (1567-1643). Zijn muziek fungeerde als inspiratiebron voor tal van acts en performances. Inderdaad een wonderlijke combinatie: Monteverdi en elektronische muziek, zo wil Paul Koek wel toegeven. Toch zijn er volgens de regisseur redenen te over om het werk van Monteverdi als uitgangspunt te nemen voor de jongste editie van Sonic Acts.

,,Monteverdi is een ijkpunt in de muziektheatergeschiedenis. Hij werkte vanuit de tekst, vanuit de inhoud. En bijvoorbeeld het Lamento is zo'n sterk verhaal, dat het niet veel moeite kost om het naar deze tijd te trekken. Wat Monteverdi daarnaast interessant maakt voor Sonic Acts, is dat er in zijn tijd een sterke relatie tusen Venetië en Amsterdam bestond. Bovendien laat de stemming van Monteverdi zich heel goed elektroniseren. Bij elkaar waren dat redenen waarom we de combinatie van Monteverdi en Sonic Acts wel aandurfden. Het programma is als een groot lint dat je afrolt. Het is alsof je na momenten van afscheid en verdriet bij Arianna door Dionysus wordt meegenomen naar de dansnachten van Paradiso, een nieuwe soort bacchantenfeesten.''

Deel dit artikel