Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gratis boodschappen bezorgen kan toch winstgevend zijn

Home

Elisa Hermanides

Een medewerker van online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen aan huis bij een klant. © ANP

Online supermarkt Picnic verwacht over 2017 voor het eerst winst te gaan maken. Intussen zijn de online-activiteiten voor fysieke supermarkten nog altijd verlieslijdend.

Grote scepsis. Daar kreeg online supermarkt Picnic mee te maken toen het bedrijf in 2015 van start ging met het gratis bezorgen van boodschappen. De ene na de andere expert verklaarde dat Picnic onmogelijk winstgevend kon worden.

Lees verder na de advertentie

Maar inmiddels zegt Picnic, dat actief is in Amersfoort, Almere, Utrecht, Leusden, Soest en Maarssen, hardop dat er winst gemaakt gaat worden. Nu nog niet, maar volgens verwachting wel over 2017. Het kan dus blijkbaar toch: zonder bezorgkosten boodschappen bezorgen én geld verdienen.

Opmerkelijk, want traditionele su­per­markt­be­drij­ven slagen er niet in om winst te maken op de on­li­ne-ac­ti­vi­tei­ten

Opmerkelijk, want traditionele supermarktbedrijven rekenen wel bezorgkosten, maar slagen er niet in om winst te maken op de online-activiteiten. Jumbo en Plus rekenen 6 euro per bestelling. Bij ah.nl hangen de kosten af van het bestelmoment, gemiddeld bedragen deze 5 euro. Ook voor de zogenoemde ophaalpunten worden extra kosten gerekend. 

Toch wordt er verlies gedraaid, erkennen Albert Heijn en Plus. Jumbo wil er niets over kwijt. “Kostendekkend zijn onze bezorgactiviteiten nog niet”, zegt Tamara Smith-Zonneveld, manager online van Plus. “We doen het vooral omdat we daar willen zijn waar de klant is: in de winkel én online.”

Beperkt assortiment

Maar hoe denkt Picnic het dan straks wel voor elkaar te krijgen om winst te maken? “Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers”, zegt medeoprichter Michiel Muller. Daarbij komt dat Picnic nauwelijks voorraden heeft, wat een hoop ruimte en dus geld scheelt. 

“Onze bestelling gaat ’s avonds direct naar al onze leveranciers. Zij bezorgen vanaf zeven uur ’s ochtends alles bij ons distributiecentrum in Nijkerk. Dan wordt alles direct verdeeld over de mandjes voor de klanten. Alleen zaken als scheermesjes, zeep en wasmiddelen hebben we op voorraad.”

Tekst loopt door onder afbeelding. 

© ANP

Nog een mogelijke reden waarom Picnic straks winst maakt zonder bezorgkosten te rekenen, is dat het assortiment een stuk beperkter is dan dat van bijvoorbeeld ah.nl. Ook bezorgt Picnic de boodschappen naar eigen zeggen efficiënter. Andere supermarkten bezorgen volgens het ‘taximodel’, waarbij ze kriskras door de stad rijden, zegt Muller.

Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers

Michiel Muller, medeoprichter Picnic

 “Zo kan het gebeuren dat ze om 10.00 bij A zijn, om 10.30 bij B en om 11.00 weer naar A toe moeten.” De elektrische wagentjes van Picnic rijden rondjes, zoals bussen dat doen. “We komen twee tot drie keer per dag langs de straat van de klant. Het blijkt dat mensen het prima vinden om zich aan die tijdstippen aan te passen.”

De melkboer

Boodschappen bezorgen is allerminst een nieuw verschijnsel. Denk aan de melkboer en de SRV-wagen, een kleine rijdende supermarkt. In de jaren tachtig had Albert Heijn in de randstad al de dienst James Telesuper, waarbij besteld kon worden via de telefoon. Inmiddels heeft ah.nl, naamsopvolger van de in 2002 opgerichte bezorgdienst Albert, een dekking van 86 procent. “En we groeien nog steeds”, zegt Selma Postma, manager AH online.

Postma wijst erop dat de markt voor online boodschappen met 1,5 procent van de totale supermarktomzet nog altijd klein is. Een reden om online toch niet links te laten liggen, is dat het boodschappen doen via internet wel hard groeit. Vooral jongeren en huishoudens met kinderen doen hun boodschappen vaak via internet. Postma verwacht een stijging naar 4 tot 7 procent in 2020. “Onze eigen online-activiteiten zijn in het laatste kwartaal van 2015 met 30 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor.”

Een reden om online niet links te laten liggen, is dat het boodschappen doen via internet wel hard groeit

Ook onderzoeksbureau GfK ziet dat er steeds meer online wordt besteld. Eind 2016 kocht bijna 1 op de 7 huishoudens online bij de supermarkt. In 2015 was dat nog 1 op de 12.

Maar als online zo hard groeit, waarom dan niet investeren in gratis bezorging? Smith-Zonneveld van Plus: “Wij zien het als een extra service. Bestellingen bij elkaar zoeken en bezorgen kost nu eenmaal geld.”

Postma van ah.nl wijst erop dat de klant veel uit handen wordt genomen. “Wij brengen de boodschappen tot in de keuken. En uiteindelijk willen we wel winstgevend worden.”

Deel dit artikel

Opmerkelijk, want traditionele su­per­markt­be­drij­ven slagen er niet in om winst te maken op de on­li­ne-ac­ti­vi­tei­ten

Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers

Michiel Muller, medeoprichter Picnic

Een reden om online niet links te laten liggen, is dat het boodschappen doen via internet wel hard groeit