Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Google kan de verkiezingen manipuleren

Home

360 Magazine

Kan Google verkiezingen manipuleren? © reuters

Afhankelijkheid van grote zoekmachines is volgens een Amerikaanse wetenschapper een gevaar voor de democratie.

Google heeft als motto 'Don't be evil'. Zouden gebruikers het merken als de zoekmachine wel kwaad zou doen? De Amerikaanse psycholoog Robert Epstein, gastonderzoeker aan University of California, San Diego, heeft een serie experimenten opgezet om te bestuderen hoeveel invloed en macht Google zou kunnen hebben. In zijn tests heet de populaire zoekmachine, die in sommige Europese landen door 95 procent van de internetters wordt gebruikt, 'Kadoodle'.

Volgens Epstein kan Google bijvoorbeeld de verkiezingsuitslagen heel gemakkelijk beïnvloeden door de volgorde van de zoekresultaten te wijzigen. Als 'Kadoodle' bijvoorbeeld negatieve zoekresultaten over een presidentskandidaat een lagere waardering geeft en positieve sites en artikelen hoger plaatst in de ranglijst kan dat een groot effect hebben op de uitkomst van een verkiezing.

Zoekende kiezers zouden volgens Epstein niets van de manipulatie merken omdat zij ervan uitgaan dat de zoekresultaten kloppen. Er zijn geen aanwijzingen dat Google of een andere zoekmachine verkiezingen of andere gebeurtenissen wil manipuleren, maar Epstein maakt zich zorgen over de afhankelijkheid van burgers van grote internetbedrijven zoals Google. De psycholoog vraagt zich af of de overheid zich niet met zoekmachines zouden moeten bemoeien om de onafhankelijkheid van zoekresultaten te garanderen.

Hoe machtig Google is, heeft Epstein vorig jaar zelf ervaren toen zijn website gehacked was en Google een veiligheidwaarschuwing gaf aan mogelijke bezoekers van de site. Epstein vond dat het zoekbedrijf zich niet met de toegang tot zijn site moest bemoeien.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie