Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

Golden Gate Bridge viert 75ste verjaardag

home

Redactie

De Golden Gate Bridge in aanbouw in 1935 © getty

De markante oranjerode Golden Gate Bridge is een van de bekendste symbolen van Amerika en verreweg de meest gefotografeerde brug ter wereld. Maar de beroemde brug is ook berucht om het grote aantal mensen dat zelfmoord pleegt door over de reling te springen. Zondag is het precies 75 jaar geleden dat de baanbrekende brug, met een spanne van 2,7 kilometer, werd geopend.

De wens om de overspanning te bouwen ontstond al in de 19e eeuw. San Francisco, dat op een schiereiland ligt, was de laatste Amerikaanse stad van die grootte die voor een groot deel alleen per veerboot toegankelijk was. Per boot duurde het 20 minuten tot een half uur om de stad te bereiken. Maar een brug tussen de in het noorden gelegen Marin County en San Francisco was toen nog geen optie, omdat de zogenoemde Golden Gate-waterweg te breed en te diep was. In die tijd konden ze nog geen bruggen bouwen van die lengte.

Rond 1916 tekende de relatief onervaren bouwkundige Joseph Strauss een plan voor een brug die niet meer dan 17 miljoen dollar zou kosten. Veel minder dan de destijds goedkoopste kostenraming van 100 miljoen, dus het stadsbestuur ging akkoord. Strauss moest dan wel aanwijzingen accepteren van meer ervaren architecten. Het ontwerp werd onder meer aangepast door Leon Moisseiff, die de beroemde Manhattan Bridge in New York had gebouwd, en Charlton Ellis, die de kabelconstructie ontwierp. Door zijn ontwerp kan de brug zware windstoten weerstaan.

Vertraagd door lokaal verzet, onder meer vanuit het leger, begon op 5 januari 1933 de bouw. Het leger was bang dat de brug een doelwit voor aanslagen zou zijn. De bouw duurde 4 jaar en kostte 35 miljoen dollar. Toen de brug in de oranjerode grondverf werd gezet, drongen inwoners van de havenstad erop aan om deze niet met de toen gebruikelijke laag zilvergrijze verf over te schilderen. Toen de brug af was, veegde Strauss de belangrijke invloed van Moisseiff en Ellis op het ontwerp onder het tapijt. Hun rol in het proces werd pas veel later, in 2007, officieel erkend.

Over de brug rijden tegenwoordig dagelijks ongeveer 120.000 voertuigen. De Brienenoordbrug over de Maas draagt dagelijks ongeveer 250.000 voertuigen.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.