Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

Goedkope kleding van Primark in trek

home

REPORTAGE | ANNEMARIE VAN DE VIJSEL | HOOFDDORP

Iers concern wil aantal vestigingen in Nederland opvoeren van drie naar 25

"Dat is net een pyjamabroek", giert een vrouw, wijzend op een broek met gekleurde vlinders in de etalage van Primark in Hoofddorp. "Hier ga ik niet naar binnen", zegt ze tegen haar dochter en haar moeder. Maar even later lopen de drie toch de goedkope, razend populaire kledingwinkel in.

De Hoofddorpse Primark is een van de drie vestigingen van het Ierse bedrijf in Nederland. De uitbreidingsplannen zijn ambitieus. "Over een paar jaar willen we 25 winkels hebben", zegt een woordvoerder.

Sinds de keten in 2008 voet aan de grond kreeg, trekken de winkels in Rotterdam, Hoofddorp en Zaandam veel klanten. Op de opening in Hoofddorp kwamen anderhalf jaar geleden zoveel mensen af dat de deuren al na een uur dicht moesten.

Zelfs op de vroege dinsdagochtend is het druk tussen de rekken met T-shirts, handtassen en broeken voor 7 euro. Bijna achteloos laten bezoekers kledingstukken in de boodschappenmandjes glijden. Vooral de prijs trekt mensen naar Primark. "Eigenlijk is de kwaliteit best bagger", zegt Anne Veenman (19), die er elke paar maanden komt shoppen. "Maar daar denk ik meestal niet over na. Ik blijf hier terugkomen, het is zo goedkoop." In de weekeinden zitten de bussen naar het Marktplein vol scholieren. Doordeweeks komen er vooral vrouwen.

"De aantrekkingskracht van Primark is positief voor het hele winkelcentrum", zegt Marco van der Weijden, bestuurslid van de winkeliersvereniging en filiaalhouder van de Hoofddorpse Hema. "Ook al verkoopt de Hema nu iets minder kleding, de omzet van de horeca in onze winkel stijgt sterk. Qua omzet leveren we niets in."

Niet alle winkels voelen dat effect, zegt wethouder Arthur van Dijk (VVD) van de gemeente Haarlemmermeer. "Primark-klanten gaan daarna niet naar de duurdere herenkledingzaak. Daarom moeten de omliggende winkels weten hoe ze kunnen inspelen op het nieuwe publiek", vindt Van der Weijden. "Een juwelier kan bijvoorbeeld goedkopere horloges in de etalage leggen."

De wethouder wil Primark niet meer eer geven dan de winkel toekomt. "We hebben de zaak niet nodig om winkelcentrum Hoofddorp goed te laten draaien. De winkel heeft juist geprofiteerd van een winkelcentrum dat goed liep." Onlangs is het verkozen tot beste vernieuwde winkelcentrum van Nederland.

Vanaf eind dit jaar kunnen liefhebbers van de goedkope kledingwinkel in Almere terecht en over twee jaar in Nijmegen en Den Haag. Amsterdam heeft nog geen Primark, de hoofdstad staat niet bovenaan het lijstje van het bedrijf. "Het is lastig om in het centrum een pand te vinden dat groot genoeg is en niet te duur", zegt de woordvoerder.

En Primarks moeten groot zijn. Dat is onderdeel van de strategie van moederbedrijf Associated British Foods (ABF). "Aan de goedkope kleding verdienen we relatief weinig", legt de woordvoerder van Primark uit. "Om de kosten te besparen, adverteren we niet."

235 vestigingen
In de Ierse hoofdstad Dublin opende Arthur Ryan (76) in 1969 de eerste Penneys, zoals de keten in Ierland heet. Na twee jaar breidde Penneys uit naar Noord-Ierland en vervolgens naar de rest van het Verenigd Koninkrijk. In 1984 - er waren toen 22 vestigingen - nam het bedrijf vijf winkels van Woolworths in Ierland over. In de volgende decennia kocht Ryan andere ketens, waaronder de Britse tak van C&A, toen dat bedrijf zich in 2000 uit het Verenigd Koninkrijk terugtrok. In 2001 waren er 109 vestigingen.

Vijf jaar later kreeg Spanje zijn eerste Primark; inmiddels zijn er 22 in dat land. In 2008 volgde Nederland, daarna Portugal, Duitsland en België. In totaal zijn er nu 235 Primarks. Samen hadden zij het laatste half jaar een omzet van bijna 2 miljard euro, een stijging van 15 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Arthur Ryan was tot 2009 directeur, Paul Marchant is zijn opvolger.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.