Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gezondheidstrend keert zich tegen McDonald's, Coca-Cola en PepsiCo

home

Isabel Baneke

© Flickr/Whoohoo120

Een vlakke omzet, tegenvallende winstcijfers en dalende beurskoersen. De giganten van de overgewichteconomie blijven maar afslanken. Na de beroerde resultaten van McDonald's en Coca-Cola, kwam deze week ook PepsiCo met tegenvallende cijfers. Het structurele probleem? Fastfood is passé.

De trend om gezonder te willen eten is duidelijk zichtbaar

De voedseltrend beweegt zich steeds sneller richting gezond, duurzaam en kleinschalig. De kartonnen hamburgers, sloten cola, en goedkope ribbelchips 'lusten' we niet meer. De massareuzen staan zo langzamerhand voor alles wat we afgrijselijk vinden aan de westerse cultuur.

Met man en macht proberen de voedselconcerns hun slechte imago's op te poetsen. Zo gaf McDonald's zijn logo een groen likje verf, introduceerde Coca-Cola begin dit jaar caloriearme cola 'Life', en zet PepsiCo vruchtendrank Tropicana in de markt als 'Good for you'.

Maar de consument hapt minder en minder. "De trend om gezonder te willen eten is duidelijk zichtbaar", stelt Particia Schutte van het Voedingscentrum. De stichting onderzocht in 2011 het Nederlandse eetpatroon. "Daarin kwam naar voren dat zowel jongeren als ouderen minder zout, suiker en vet willen eten, en bereid zijn om daar meer voor te betalen." De Nederlanders zijn niet de enigen die bewuster met voedsel willen omgaan. In de Verenigde Staten wordt al jarenlang campagne gevoerd tegen zwaarlijvigheid en het overmatige gebruik van suikers.

Innovator's dilemma
Decennialang werden ketens als McDonald's en Coca-Cola gezien als het ultieme symbool van vrijheid en vooruitgang. Met 35.000 restaurants in 100 landen had 'de Mac' lange tijd een grote invloed op wat en hoe we aten. Wie kent de gele bogen van de grote 'M' niet?

Maar de voedselconcerns bevinden zich in het klassieke 'innovator's dilemma'.

Het grote geld wordt nog steeds verdiend met de traditionele producten. De klant komt voor die voorverpakte hamburger onder de hittelamp, voor frietjes met de klassieke mayonaise, voor de wekelijkse euroknaller. Twee derde van de omzet van het Coca-Cola concern bestaat nog steeds uit het bruine drankje.

Anderzijds wordt de nu nog kleine groep van bewuste eters groter en groter. Om te groeien moeten bedrijven als McDonald's, Coca-Cola en PepsiCo inzetten op vernieuwende, gezonde producten. Op de korte termijn leveren die misschien niet zo veel op, maar ze kunnen de giganten in de toekomst weer doen groeien. Nu lopen ze nog stevig achter de feiten aan. Voor die paar groene blaadjes in de krokante kipsalade doet de groeiende schare gezonde eters het niet.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
De trend om gezonder te willen eten is duidelijk zichtbaar