Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gewone bedrijven over de Paradise Papers: 'Dat hebberige kan niet goed zijn voor je imago'

Home

Elisa Hermanides

Nederland. Rotterdam. 9 november 2017. In het centrum van Rotterdam zit koffietent Lokaal, de eigenaar is Guido. © Inge van Mill

De Paradise Papers laten zien hoe sommige grote bedrijven via allerlei constructies proberen zo min mogelijk belasting te betalen. Wat vinden bedrijven daarvan die wél gewoon belasting betalen?

Guido Waas
Espressobar Lokaal 1e Klas Koffie
Rotterdam

Lees verder na de advertentie

Natuurlijk baal je wel eens als je weer een groot bedrag aan de Belastingdienst moet overmaken, zegt Guido Waas, eigenaar van Espressobar Lokaal 1e Klas Koffie. “Maar dat hoort bij het ondernemen. En van dat geld worden toch de wegen en lantaarnpalen betaald.”

Als je dan hoort dat grote ondernemingen de belastingafdracht minimaliseren, is dat ‘niet zo leuk’, zegt Waas. “Ik stond met mijn oren te klapperen. Wat een schimmig verhaal! Maar ergens vind ik het ook wel knap. Kennelijk hebben ze zulke gespecialiseerde accountants dat ze dit soort wegen kunnen bewandelen.”

Het zou netjes zijn als overheden open zijn over be­las­ting­af­spra­ken

Koffiezaakeigenaar Guido Waas

Waas vindt het ‘bijzonder’ dat koffiebarketen Starbucks allerlei voordelen krijgt, waar hij met Lokaal 1e Klas Koffie geen gebruik van kan maken. Al vreest hij niet voor oneerlijke concurrentie. “Starbucks is niet te vergelijken met mijn zaak. Ze verkopen ook koffie, daar houdt het op. Je vergelijkt McDonalds ook niet met een sterrenrestaurant.”

Bovendien denkt Waas dat het niet zo goed is voor je imago om je zo te gedragen als Starbucks of Procter & Gamble. “Dat hebberige, dat straalt toch niet goed af op je bedrijf.”

Waas vindt het vooral vervelend dat het zo weinig transparant is wat overheden afspreken met grote bedrijven. “Wij als gewone ondernemers hebben geen idee wat er op dat niveau allemaal gebeurt. Het zou netjes zijn om open te zijn over de belastingafspraken.”

Overigens heeft Waas ook wel eens een speciale behandeling gekregen van de Belastingdienst. “Het overmaken van de afdracht kwam een keer wel heel slecht uit. Toen heeft de inspecteur met zijn hand over het hart gestreken en mij laten betalen in drie termijnen. Volgens mijn accountant was dat het heel uitzonderlijk en doen ze dat echt niet zo maar bij iedereen.”

Beth Johnson
Boekhandel Van Rossum
Amsterdam

“Het gaat om rentmeesterschap”, zegt Beth Johnson, eigenaar van Boekhandel Van Rossum. “Dat klinkt misschien ouderwets, maar daarom betaal ik gewoon belasting en daarom recycle ik de papieren dozen waar boeken in hebben gezeten.” Johnson vindt het jammer dat veel bedrijven wereldwijd vooral uit lijken te zijn op het maximaliseren van winst. “Ik denk dat het beter zou zijn voor onze toekomst als het minder zou gaan over geld.”

Moraliseren wil Johnson niet. “Het gaat er uiteindelijk om welke afweging je maakt als onderneming. Je kunt de keuze maken om allerlei regels te omzeilen om zo veel mogelijk geld te verdienen. Zelf denk ik dat je pas een goede ondernemer bent als je netjes omgaat met je personeel, rekening houdt met het milieu en op een correcte manier omgaat met de regels. Dat betekent ook gewoon belasting betalen. Dat doe je voor het land waar je woont, voor de mensen met wie je samenleeft.”

Of alle onthullingen over belastingconstructies gevolgen hebben voor het imago van die bedrijven? Johnson hoopt van wel, maar vreest van niet. “Een voorbeeld is Amazon. Het is al langer bekend dat zij niet goed omgaan met hun personeel en dat zij proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen. Toch blijven mensen er kopen.” Niet dat je dat mensen echt kunt verwijten, vindt Johnson. “Er is sprake van een overvloed aan informatie. We moeten al zo veel in deze participatiemaatschappij. En dan moeten mensen ook nog bedenken welke bedrijven ze wel willen steunen en welke juist niet.”

Jan Sido Zwart
Bestrijdingsmiddelenbedrijf ECOstyle
Oosterwolde

“Als je bedrijf goed loopt, dan is het niet meer dan normaal dat je je bijdrage levert aan de samenleving”, zegt Jan Sido Zwart, directeur van bestrijdingsmiddelenbedrijf ECOstyle. “Wij doen dat met onze producten door te kijken hoe we de balans in de natuur kunnen ondersteunen of helpen. Maar ook door belasting te betalen, zoals dat hoort. Dat doe je bijvoorbeeld voor mensen in de samenleving die het minder hebben getroffen.”

Multinationals die proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen, hebben een andere visie op zaken doen, denkt Zwart. “Je kunt ondernemen puur en alleen voor je eigen gewin of je doet het binnen een maatschappij waar je een bepaalde rol vervult.” ECOstyle is meer dan een bedrijf met alleen maar een winstoogmerk, zegt Zwart. “Wij beseffen dat wij nu de basis leggen voor hoe de toekomst eruit ziet. Mijn opa is dit bedrijf ooit begonnen met oog voor de natuur. Dat zie je terug aan hoe wij werken aan milieubewuste producten.”

Een gezond belastingklimaat betekent voor Zwart niet allerlei aparte afspraken met grote bedrijven, maar wel transparante regels voor belastingvoordelen waarmee innovatie gestimuleerd wordt. “Via innovatie kun je als bedrijf de volgende stap zetten en bouwen aan een betere toekomst voor de maatschappij.”

Jan Sido Zwart © rv


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Het zou netjes zijn als overheden open zijn over be­las­ting­af­spra­ken

Koffiezaakeigenaar Guido Waas