Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geschiedenis van de aanleg van de Noord-Zuidlijn

Home

ANP

AMSTERDAM (ANP) - De geschiedenis van de aanleg van de Noord-Zuidlijn, een overzicht:

- 14 december 1988: Tijdens algemene beschouwingen in de Amsterdamse gemeenteraad oppert D66 het plan voor een nieuwe metrolijn die het noorden van de stad met het zuiden moet gaan verbinden.

- 8 oktober 1996: Het college van burgemeester en wethouders stelt de route voor de zogenoemde Noord-Zuidlijn vast. Geraamde kosten: 1,5 miljard gulden. Lijn klaar: 2005.

- 25 juni 1997: Referendum over NZ-lijn: 42.961 stemmen voor, 79.861 stemmen tegen. Opkomstpercentage 22 procent. Het aantal tegenstemmers is te weinig om de lijn tegen te houden.

- 10 november 1998: Uit een rapport van weg- en waterbouwkundige Cor Schiebroek in opdracht van protesterende bewoners blijkt dat alle panden langs het tracé een nieuwe fundering nodig hebben om schade te voorkomen. Reactie gemeentelijk projectbureau: bij 90 tot 95 procent van de panden is extra fundering niet nodig. Elders verzakkingen van 1 tot 2 centimeter mogelijk, die funderingen worden versterkt.

- 5 oktober 1999: De Tweede Kamer stemt in met aanleg. Het Rijk draagt 2,1 miljard gulden bij en krijgt de garantie dat alle risico's van het project bij de gemeente Amsterdam komen te liggen. Amsterdam zal 100 miljoen bijdragen. Lijn klaar: 2007.

- 21 juni 2000: Gemeenteraad geeft definitief groen licht voor de aanleg, met de garantie dat men tijdig wordt geïnformeerd over kostenoverschrijdingen. Geraamde kosten: 2,45 miljard gulden. Lijn klaar: 2008.

- 10 oktober 2002: Raad stemt in met extra bijdrage van 130 miljoen euro voor aanleg NZ-lijn. Geraamde kosten: 1,4 miljard euro. Lijn klaar: 2011.

- 22 april 2003: Aanleg NZ-lijn gaat officieel van start.

- 29 oktober 2003: Grond onder tramrails op de Vijzelgracht verzakt, mogelijk verband met werk aan naastgelegen bouwput NZ-lijn.

- 25 februari 2004: Brug op het Stationsplein verzakt, mogelijk verband met bouwwerkzaamheden NZ-lijn.

- 19 oktober 2004: Vier panden aan de Vijzelgracht verzakken 15 tot 18 millimeter door lek in damwand in de bouwput.

- 1 maart 2006: Lijn valt nog eens 14,7 miljoen euro duurder uit.

- 25 juni 2006: Lekkage in bouwput bij Centraal Station door een gat in een damwand. Twee weken eerder ook al lek in damwand bij bouwput in Amsterdam-Noord.

- 25 september 2006: Gemeente maakt bekend dat NZ-lijn niet eerder dan in 2013 zal rijden. Kosten lopen op tot bijna 1,8 miljard euro.

- 8 maart 2007: Lijn valt weer duurder uit. Nieuwe geraamde kosten: bijna 1,9 miljard euro.

- 17 april 2008: Gemeente maakt bekend dat lijn op zijn vroegst in 2015 klaar zal zijn. Nieuwe geraamde kosten: ruim 2 miljard euro.

- 19 juni 2008: Vier panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd nadat ze 5 tot 6 centimeter zijn verzakt door een gat in een damwand. Gemeente legt werk in bouwput voorlopig stil en stelt een onderzoek in.

- 9 september 2008: Werkzaamheden aan de Vijzelgracht worden hervat nadat de gemeente heeft vastgesteld dat het veilig is.

- 10 september 2008: Zes panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd na nieuwe verzakkingen van tussen de 3 en 23 centimeter. Oorzaak is opnieuw een lek in een damwand. Gemeente legt het werk bij Vijzelgracht en Rokin voorlopig stil.

- 8 december 2008: de metrostations Vijzelgracht en Rokin ondergaan een zorgvuldige hersteloperatie om verdere verzakkingen en lakkages te voorkomen. Kosten: 50 tot 70 miljoen euro.

- 19 februari 2009: wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer) maakt zijn aftreden bekend. De kosten van metrolijn kunnen circa 290 miljoen euro hoger uitvallen. De lijn klaar: 2017, twee jaar later dan laatste prognose.

Deel dit artikel