Geloofsafval

home

Nuweira Youskine

Column

De schrik sloeg je om het hart. Niet weer een ex-moslim-hype.

 
Zoals de Koran het zelf zegt: lakum dinukum waliyadin - voor jou jouw religie, voor mij de mijne

Eerst was daar een paar jaar geleden Ehsan Jami. Zijn enige talent leek te bestaan uit het feit dat hij vaak kon herhalen hoezeer hij de islam verafschuwde, wat hem uiteraard de nodige publieke sympathie en een minicarrière in de politiek opleverde. Erna kwam er nog een clubje dat zich eveneens ex-moslim noemde, maar zich in Jami's islamhaat niet kon vinden.

En afgelopen maandag, ironisch genoeg een dag na Nationale Bekeerlingendag (waar iedereen werd uitgenodigd Allah als enige God te aanvaarden) werd een website voor ex-moslims gelanceerd (waar moslims werden uitgenodigd Jezus als zoon van God te aanvaarden).

Een website waar gelijkgestemden elkaar kunnen treffen en ervaringen uitwisselen, met een subtiele aansporing tot de Bijbel - niemand die er aanstoot aan kan nemen.

Gelukkig bleef het in de kranten dit keer redelijk rustig rond deze ex-moslims. Toch werd in veel aankondigingen van de website als vanzelfsprekend aangenomen dat er een dreiging heerst voor de ex-moslims. Er werd gesproken van angst, anonimiteit en lotgenoten.

Impliciet voelen we aan dat zij moeten vrezen voor vervolging of zelfs de dood. Niet gek, als je bedenkt dat in sommige islamitische landen geleerden het nodig vinden te pas en te onpas met dergelijke sharia-martelingen te zwaaien.

Wel gek, als je bedenkt dat de doodstraf op geloofsafval in de Koran niet te vinden is. Spirituele ellende en de toorn Gods: zeker. Dood: nee.

Sociaal gezien valt het een en ander wel te verklaren. De buurman vindt het vervelend als je niet besluit gezellig mee te doen met de straatbarbecue. Wie altijd de vrijdagmiddagborrel met collega's ontloopt, ziet zijn promotiekansen dalen. Zo ook vinden gelovigen dat je bij het reli-team moet blijven. We zijn nu eenmaal kuddedieren.

Het sharia-verbod op geloofsafval werd gevormd in een tijd dat oorlogen tussen moslims en stammen die hen politiek bedreigden schering en inslag waren.

Maakte je je los uit je geloofsstam dan verloor je niet alleen je enige vorm van sociale identiteit, maar werd je automatisch ook een deserteur in oorlogstijd. Hoogverraad, wat ver na de begintijd van de islam en in totaal andere maatschappijen eveneens met de dood bestraft werd.

Maakt dit alles het aanvaardbaar dat mensen die van geloof willen veranderen zich soms ook in deze tijd en plaats niet veilig voelen? Nee natuurlijk.

Het maakt alleen duidelijk dat het zich ontworstelen uit een sociale omgeving nog steeds knap lastig kan zijn. En dat het tot sommige islamitische geleerden blijkbaar nog moet doordringen dat het geen oorlogstijd meer is. Zoals de Koran het zelf zo bondig zegt: lakum dinukum waliyadin- voor jou jouw religie, voor mij de mijne.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie