Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geld verdienen met je oude spullen: begin een winkel op internet.

Home

door Ilse Kuiper

Tweedehands spullen kopen en verkopen is een volkssport en internet heeft die nationale hobby alleen maar populairder gemaakt. Of je nu een auto, babyspullen of elektronica zoekt, je vindt het op internet. Bovendien is handelen gewoon leuk en spannend. Maar het is ook een kunst.

Kijk eens verder dan marktplaats

De hotste plek voor handelaren is natuurlijk het overbekende Marktplaats. Er komen 5,5 miljoen bezoekers per maand die 12 keer terugkomen. Elke dag komen er 70.000 advertenties bij. Marktplaats is grotendeels gratis: alleen degenen die met de vraagprijs boven de 200 euro komen, moeten 6 euro betalen. Enkele maanden geleden is Marktplaats overgenomen door eBay voor het gigantische bedrag van 225 miljoen euro van de kringloopwinkelketen Het Goed BV. Toen had Marktplaats een omzet van 6 miljoen euro waarvan 3 miljoen winst. De huidige handel die over Marktplaats gaat, is volgens het bedrijf zo'n 2 miljard euro waard oftewel 80 euro per advertentie.

Wie het handelen groter wil aanpakken, komt automatisch terecht bij eBay. Het grote verschil met Marktplaats is dat op eBay voornamelijk wordt gehandeld via het veilingprincipe. De startprijs van een veiling is de prijs die bij het object vermeld wordt. Na het eindigen van de veiling is degene die het hoogst heeft geboden de winnaar en koper. Elke veiling eindigt op een vaste tijd die wordt weergegeven bij het object, zo kan je altijd zien hoelang een object nog te koop staat. Ervaren kopers wachten meestal tot het eind van de verkoop en gaan in de laatste seconden bieden. Daarvoor moet je wel goed voor ieder object bijhouden wanneer de veiling afloopt.

Een tip: als je iets graag wilt hebben en een maximum bod in gedachten hebt, doe er dan een paar eurocent bovenop omdat de meesten nog in hele bedragen bieden. Een andere tip: kijk eens verder dan Nederland. Ook voor de bieders met kleine beurs ligt in ieder geval Europa open. Sinds de banken Europees zijn gegaan zijn ze verplicht om buitenlandse betalingsopdrachten (met kosten voor de ontvanger) zowel voor de betaler als voor de ontvanger kosteloos af te handelen. Dit betekent dat je in alle omringende landen leuke aanbiedingen kunt vinden en slechts op het gebied van porto iets meer moet betalen. De daling van de dollar maakt ook Amerika iets interessanter alhoewel portokosten extreem hoog zijn en pas interessant worden voor objecten boven de 100 dollar.

Zelf een winkel beginnen

Naast grotere bedrijven zijn er duizenden webwinkels en eBay-stores op het internet actief, virtuele winkels die vaak door particulieren worden beheerd en een heel aardige (bij)verdienste kunnen opleveren. Wat bijvoorbeeld begint met het virtueel verkopen van overtollige (kinder)kleren, kan, voor wie er zin en lol in heeft, stevig doorgroeien. Soms zover dat het op een gegeven moment nuttig is een officieel bedrijf te beginnen door een inschrijving bij de kamer van koophandel en bij de fiscus. eBay probeert het pad voor zowel kopers als verkopers op allerlei manieren zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zo biedt eBay allerlei leermiddelen, functies en services waarmee leden (je moet lid worden om op eBay te handelen) objecten snel, veilig en gemakkelijk online kunnen kopen en verkopen.

Het bijzondere is: zodra je handel goed loopt, heeft veilinggigant eBay dat als eerste in de gaten en zal hoogstwaarschijnlijke proactief contact met je opnemen. Gratis en voor niets geeft eBay dan tips, bijvoorbeeld hoe je je verkoopsite op kan zetten (zodat je in de zoekmachines komt).

Maar ook kan eBay software leveren die het grote aanbieders gemakkelijk maakt in een klap een groot aantal artikelen op de site te zetten. Daarnaast verzorgt eBay University gratis voorlichtingsbijeenkomsten voor verkopers die door het gehele land worden gehouden. Hoe kan je als verkoper nu het beste geld generen?

Wie het groter gaat aanpakken, werkt al snel grensoverschrijdend: bijvoorbeeld Franse producten hier inkopen en verkopen in Frankrijk.

Anderen lopen tegen heel diverse, goedkope partijen aan, meestal uit een Oost Europees of Aziatisch land. Je koopt het en alles goed gaat, wordt het bezorgd en weet je het met een goede marge te slijten. Er zijn steeds meer handelaren die op zo'n manier een leuke boterham weten te verdienen.

EBay is, in tegenstelling tot Marktplaats voor producten tot 200 euro, niet gratis. Wanneer je een object aanbiedt op eBay.nl, worden EUR 0,10 of EUR 0,20(afhankelijk van de startprijs) aan plaatsingskosten in rekening gebracht. Als je het object verkoopt, moet je verkoopcommissie van 4,00 % betalen (met een maximum van EUR 5,00). Als je een eBay-winkel wilt openen, betaal je elke maand abonnementskosten. Voor elk object dat je aanbiedt in je winkel betaal je plaatsingskosten en verkoopcommissie (als het object wordt verkocht).

Heel fijn voor kopers op eBay is het Feedbacksysteem: kopers laten na afloop van de transacties op de eBay site een bericht achter waarin de transactie wordt beoordeeld: ben je tevreden met het product en de afwikkeling?

Wie minder dan 97% positieve feedback heeft gehad, krijgt het als verkoper moeilijk.

Virtueel oriënteren, fysiek kopen

Ook al wordt nu nog een gering percentage (zo'n 3%) van de aankopen gedaan via internet, verwacht wordt dat dit in de toekomst, en zeker met de komst van breedband zal stijgen. Ondertussen heeft de virtuele markt meer invloed op de fysieke handel dan menigeen vaak denkt. Zo klagen retailers steen en been dat de consumenten steeds meer en slimmer onderhandelen. Ze kijken goed op internet, zoeken de laagste prijs en gaan vervolgens naar de winkel om te onderhandelen.

Dat onderhandelen gaat prima. Ziet u een digitale tv in de winkel voor 1250 euro, en hetzelfde model op internet voor 995, onderhandel vriendelijk met de winkelmanager en tien tegen een dat u de digitale tv in de winkel goedkoper mee krijgt. Is de manager niet voor reden vatbaar, ga dan naar een ander. Het is jammer voor de winkeliers, maar de realiteit is dat 25% van het winkelend publiek informatie over het product en de prijs heeft opgedaan via het web. Winkeliers hebben in zoverre geluk, dat de consument het product voorlopig nog koopt in de winkel.

Deel dit artikel